Testa om man har könssjukdomar
09.04.2018
Hej! Jag hörde av en vän att man kan gå oanmäld till dammbrunnens hälsostation för att testa sig för alla könssjukdomar, helt gratis. Stämmer detta? Är det faktiskt bara att stega in, säga att man vill att de testar ALLT och inte behöver betala en cent? Låter lite för bra för att vara sant... Behöver man bo i Vasa för att gå till dammbrunnen och testa sig i så fall eller kan man bo i Korsholm? Hur går testerna till? Behöver man ha symptom för att ha rätt att testa sig bara för att vara säker? Borde kanske veta detta men det gör jag inte.

Ungdomsinformatör Ida svarar
10.04.2018
Hej!
Jepp, du kan åka dit oanmäld och jepp de är gratis. Du behöver inte ha någon symptom för att testa dig. Könssjukdomar kan vara lömska och inte ge någon symptom alls. Det är bara att åka dit och säga att du vill testa dig och så får du göra de.
https://www.vaasa.fi/sv/tjanster/polikliniken-for-konssjukdomar
Polikliniken för könssjukdomar är för de som bor i Vasa eller de som studerar i Vasa. Så om man bor i Korshom skall man kontakta familjeplaneringen i Korsholm. Här under sätter jag länken där det finns mera info. Detta är också helt gratis.
https://www.korsholm.fi/social-och-halsovard/halsovardstjanster/radgivningarna/preventivradgivning/
När du frågar om hur testerna går till så de beror på vad du testar. Vissa tas via urinprov eller via blodprov, andra via sekret eller provbit ur slidan.
Hälsningar Ida