Utebliven mens av klamydia?
11.08.2022
Hej!
Jag har varit och testat mig för klamydia efter att en kille jag hade haft sex med testat positivt. Jag testade också positivt, och ska påbörja medicinering.
Jag har också haft väldigt ont nere i magen i snart 2 veckor, och min mens är snart en hel vecka sen. Jag har gjort säkert 5 graviditetstest, och alla var negativa. Så jag undrar nu ifall det att min mens är så pass sen kan bero på klamydia? Jag har aldrig förr haft sen eller oregelbunden mens, så blir lite orolig att något är fel.
Jag undrar också ifall jag överför sjukdomen till någon annan genom avsugning, eller ifall jag blir fingrad och han sen tar på sitt eget kön? Jag har hört att klamydia bakterier inte överlever utanför kroppen, men ifall man har sex med kläderna på, och man blir så våt att det kommer genom byxorna, kan han då få klamydia av det? Det kommer ju på hans kläder då också.
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
12.08.2022
Hej,
Ifall graviditetstesten är negativa är nog mensen bara sen. Det behöver inte bero på infektionen du har, men kan såklart inverka. Var inte orolig, ifall graviditet inte är aktuellt kommer mensen komma småningom! Oregelbundenhet kan förekomma från och till under ens livstid, av orsaker man inte riktigt vet varför.
Man får absolut inte ha nåt som helst sex när man vet att man fått en klamydiainfektion! Inte ens oralsex/avsugning! Man kan ha klamydia i halsen också, och då smittar det även under oralsex.
Klamydia smittar inte via kläder, men man ska inte fingra varann eller använda sexleksaker vid infektioner. Som jag redan sa, så är det jätte jätte viktigt att inte ha nåt som helst sex vid en infektion och under behandlingstiden! Och ifall du haft dessa sexpraktiker med någon efter du blivit smittad, ska du berätta för dem och uppmana dem att gå och testa sig också!
Påbörja din behandling så snart du kan, så behöver du inte oroa dig! Kom ihåg att kondomen är det ända preventivmedlet som skyddar mot infektioner vid samlag! Det är alltså en toppen kompis att ha med sig!
Kram!
Malin