Vita prickar på ollonet
12.03.2014
Hallo där (: Nu e de så att ja märkt fö nån dag sedan att ja har rikti små vita prickar på ollonet å ja fösöka googla runt lite men :p ja ha haft oskyddat sex ett par gånger nu (å nää ni behöver int påpäka att ja borde ha kondom på, ja vet de redan.. -__- ) men ja .. di tar int sjukt eller kliar elo nå sånt å de e typ 20st såde snabbt uppskatat.
Så jaa va tyker du ja ska göra (:
Mvh från mejj (:

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
13.03.2014
Hej du!
Hm... Våra sexualrådigvare/barnmorskor har svarat på liknande förr: Vita prickar på ollonet kan nog vara ett tecken på flera saker. Är de på själva kanten av ollonet, som en rand, så kan det hända att det är de vanliga Fordyce spots, talgkörtlar, som du bara inte lagt märke till förr. Man börjar få sådana i tonåren och de kan bli fler med tiden. De är totalt ofarliga och SKA vara där, men har man inte märkt dem förr eller de nyligen kommit, kanske man blir lite haj.
Är de mera röda, så kan det bero på att du antingen tvättat ollonet för mycket eller med tvål (tvätta aldrig med annat än vanligt vatten på ollonet och under förhuden), eller haft för mycket sex/självsex. Har man "ansträngt" huden på ollonet mycket, så kan man få små röda utslag eller så ser det lite ut som om man fått en "fritsu" (sugmärke) där. Oavsett så är det bara att vila och låta bli att duscha så mycket, så borde de försvinna av sig själva.
Eventuellt skulle det kunna tänkas vara någon form av svampinfektion, men då borde det inte vara som avgränsade vita prickar utan mera områden som är "gråare" och/eller irriterade och rödare. Och då luktar det troligen också illa.Skulle det kunna vara en svampinfektion så borde du helst inte bahndla utan att ha konstaterat med labbrpov att det är svampinfektion, men sedan är nog salvorna receptfria. Det finns nog en massa "kärringknep" mot svampinfektion, tex att smörja på med naturell yoghurt eller surmjölk (surheten tar kål på svampbakterierna) eller pensla/skölja med mineralvatten (det tar bort svamp i munnen åtminstone).
Eller så är det ändå frågan om en könssjukdom. Om prickarna påminner om små vårtor, så kan det vara kondylom, och om de mera påminner om blåsor eller sår, så kan det vara herpes. Tror du att det kan vara något du smittats med, så ska du nog gå och kolla dig. Beställ till till kommunens familjeplanering eller preventivrådgivning, där kan de ta labbprover (troligen urinprov eller lite flytningsprov med hjälp av en bomullstops från ollonet). Plus att det nog hör till att du meddelar tidigare sexpartners, så att de också kan behandla sig. Det är inget märkvärdigt eller pinsamt att kolla sig för könssjukdomar - lika naturlig del av ansvaret för sexlivet som att köpa kondomer... ajjaaa, men vänta nuu... ;D
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna