Könssjukdomar i halsen?
01.05.2018
Hej! Efter en tung helg med massor av vappenfirande har jag nu märk att jag har fått vita fläckar i halsen/munnen som tar ont när jag sväljer. Fläckarna är inte stora och inte heller som blåsor? Kan det vara en könsskjukdom eller är det bara en förkyldning? Min kompis har även små sår i halsen som tar ont. Beror allt detta på för att vi har suttit utomhus i för lite kläder eller för att vi har varit lite för kärleksfulla mot andra människor?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
03.05.2018
Hej.
Lite beroende på vad det är du har sysslat med under vappen så kan det ju bero på olika saker. Det kan röra sig om en vanlig förkylning - som antingen har spridits genom vanlig kontakt eller genom hångel, men om du t.ex. har haft oskyddat oralsex så är det ju inte heller otänkbart att det kan röra sig om en könssjukdom (dock brukar det i allmänhet vara lite längre inkubationstid än så).
Det bästa du kan göra i nuläget är att följa med och se vad som händer. Om halsen inte blir bättre eller om du får feber så kan du besöka hvc där de kan ta ett svalgprov för att kolla upp vilken typ av infektion det är. Då lönar det sig kanske att meddela att det kan röra sig om en könssjukdom så att de testar dig för det också och inte bara angina.
Inte oralsex med främlingar utan kondom!
Kram :)
Tessi