Könssjukdomar oralt?
24.08.2016
Hej!
Nu är det såhär att jag inte riktigt tänkt efter och sugit av en kille utan att han använde kondom. Jag tror inte att han har någon könssjukdom, men om han motförmodan har det; hur stor är chansen att han har smittat mig?
Nala

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
Ungdomsinfo- och rådgivningstjänsten UngInfo.fi svarar
29.08.2016
Hej,
Könssjukdomar kan smitta vid oralsex men det är inte så vanligt att de gör det. Det enda sättet att lugna sina eventuella misstankar är att gå och testa sig.
Du kan gå till din egen hälsocentral eller så kan du gå privat till en gynekolog som kollar att allt är okej och sedan skriver en remiss till laboratoriet. Det tas ofta blodprov, prov från livmodertappen i slidan och eventuellt ett kissprov.
Vänliga hälsningar,
Maria
Ungdomsinformatör/UngInfo
Hej,
ett litet tillägg till Marias svar. Nej, det är alltså inte alls så vanligt att könssjukdomar smittar via oralsex, men det är vanligare att könssjukdomar smittas via oralsex om sexet utförs på en man, du smittas med andra ord lättare genom att suga av en kille än genom att slicka en tjej.
HPV, klamydia, gonorré, syfilis och HIV är ändå alla könssjukdomar som kan smitta genom oralsex, och eftersom de inte nödvändigtvis ger samma symtom, eller symtom överhuvudtaget då de landar i halsen och svalget som de gör i underlivet så vet man kanske inte ens om att man har blivit smittad. Könssjukdomar som smittat till svalget kan t.ex. ge symtom som irritation eller smärta i halsen och svalget.
Testet kan göras genom svalgprov och odling från halsen och blodprov. Så Om du är orolig så tycker jag att du skall kontakta hvc/veneriska polikliniken och gå och testa dig. Det är massor av människor som inte vet om att man kan smittas med könssjukdomar genom oralsex, och därför finns det också stor okunskap om provtagningen o.s.v. men det är bara att modigt ta kontakt, så kan du slappna av sedan.
Tessi