Munherpes
01.07.2019
Hej, min nyblivna pojkvän och jag har hånglat för en vecka sen. Han gjorde slut me sin flickvän fö typ 1 månad sedan (och hon har varit med ganska många vad jag vet). Nu har jag fått två stycken munsår och jag funderar om jag har munherpes??? Jag vet ju inte om hans ex hade munherpes men man vet ju aldrig, ja vet inte heller om min pojkvän har. Halloj

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
02.07.2019
Hej,
Det är svårt att veta bara på basen av din fråga om det är munherpes eller om det är munsår som beror på någonting annat. Det är jättevanligt att människor är bärare av herpesviruset, och det kan ligga vilande i kroppen länge innan man får sår av det. Så OM det är herpes så kan du själv ha smittats med det för länge sedan och det bryter ut nu, eller också är det din kille som överfört det till dig - det är nästan omöjligt att veta, och spelar inte så stor roll heller.
Sköt om dina munsår, och sen får man ju helt enkelt se om de dyker upp på nytt eller om det var bara denna ena gång. Om det är herpes så skall du undvika att hångla eller ha oralsex under tiden du har blåsor eller sår, men då de har torkat och läkt så är det lugnt. Det brukar ta runt 7 dagar.
Men som sagt, man kan få munsår även av annat. Herpes börjar ofta med små blåsor som sedan spricker och bildar ett sår. Medan munsår som beror på annat kan läka snabbare och inte nödvändigtvis har några blåsor.
Följ med och se vad som händer. Vid apoteket kan du köpa receptfria salvor eller plåster som kan kännas bra på såren.
Kram
Tessi