Nässelutslag
27.11.2018
Hej. Jag har för 7 månader sen haft sex med en person som jag inte kände så bra. tre dagar efter samlaget fick jag utslag som brände och kliade på ryggen, halsen och bakom öronen. Då fick jag panik och tänkte direkt att kan det vara möjligt att jag har fått hiv, även om man inte brukar få symptom så tidigt.
Sen hade jag lite små utslag på sommaren men bara väldit lite och få. Jag var utomlands i sommar och fick utslag på hela benen, kliade eller kändes inte som samma. Brukar dock ha solexem så vet inte om det var det.
Nu idag 7 månader senare har jag lite kliande ”nässelutslag” på armen men inte annanstans än så länge.
Kan det vara hiv eller borde man ha andra tecken? vad ska jag göra för vet inte riktit vart jag ska ta kontakt och vad det kostar med allt.. orolig tjej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
05.12.2018
Hej.
Det är nog väldigt osannolikt att utslagen skulle bero på HIV. Men eftersom du har haft oskyddat sex så tycker jag att du skall testa dig för både HIV och könssjukdomar. För att kolla upp det skall du ringa till preventivrådgivningen och be dem lägga in en remiss till provtagning, som du sedan kan göra på laboratoriet.
Det vanligaste första symtomet på en HIV-infektion är förkylningsliknande symtom, som vid vilken förkylning som helst. Så jag upprepar, jag tror inte att dina utslag har någonting att göra med HIV. Jag tror snarare att det är ett sammanträffande att du fick dina första utslag i samband med att du hade oskyddat sex. Denna vår/sommar var ganska tung för många allergiker, och även personer som inte tidigare har haft problem med allergi upplevde det nu i somras p.g.a. att vädret var så torrt och varmt. Så eftersom dina utslag ännu fortsätter så tycker jag att du skall boka en tid till en läkare, som vid behov kan skriva en remiss till hudpoliklinik. Vid ditt hvc kan man antingen välja att betala en årsavgift på 41,60 euro (täcker då hela kalenderåret), eller en engångsavgift på 20,60 (som täcker enbart det besöket). Ett besök vid sjukhuset (ifall du skulle få en remiss dit) kostar vanlig poliklinikavgift. Men för att få remisserna till tester för könssjukdomar så kostar det ingenting alls.
Kolla upp saken nu, så slipper du stressa mer över det.
Kram
Tessi