Orkar inte mer
17.09.2014
hej
Jag vet inte vad jag ska göra längre. Jag upptäckte i slutet på april att jag hade en ovanlig prick i underlivet. Jag förstod direkt att det var en könssjukdom, det var kondylom. Jag har en pojkvän sen en tid tillbaka och blev därför misstänksam om han vart med nån annan men det hade han inte. Sen läste jag mer på nätet att man ibland inte får utslag på flera månader. Den enda gången jag har haft oskyddat sex blev jag våldtagen medans jag i princip var medvetslös.
När jag gick till gyn för att få hjälp så får jag svaret att det går bort av sig själv. Okej tänkte jag och vänta några veckor. Sen kom de fler och jag försöker ringa efter hjälp med en tid. Nu har jag haft det i flera månader men ingen hjälper mig. Ringde nog till sju olika mottagningar i mitt område och alla i princip skratta åt mig och sa att kondylom är ingenting.
För mig är det nånting, jag känner mig äcklig och ofräsch, jag kan inte raka mig , jag kan inte ha sex med min pojkvän längre för jag vill inte smitta honom eller visa mig för honom såhär, det blir bara mer o mer och ingen ger mig riktig hjälp, jag gråter varje dag och har ibland fått gå hem från jobbet för att jag inte pallar. Jag är så fruktansvärt deprimerad av detta. Jag kan inte leva såhär. Jag vill inte leva såhär.
Tillslut fick jag tag i en gynekolog och fick aldara utskrivet, jag har behandlat med det i ca 6 veckor. Det ända som har hänt är att de har blivit sårigt på ETT ställe och jag antar att de är bra.. Men det är endast ett ställe som har påverkats ingen annan prick. Istället har det spridit sig ännu mer så nu har jag även på och i rumpan. Jag får panik, jag vet inte vad ja ska göra. Alla bara skrattar åt mig, ingen förstår.
Jag har en tid hos kurator vilket jag tycker e sjukt onödigt för det kommer inte hjälpa mig ett smack.
Nu har jag dratt min historia "kort" och mina frågor är:
1. Såret jag har fått under behandlingen med aldaran, ska jag fortsätta ta på kräm eller låta det läka ut?
2. Varför har det bara blivit sår på ett ställe?
3. Varför sprids prickarna på mig? Jag har både på blygläpparna, mellan skinkorna och på. Jag har även fått en prick på låret och på magen.
4. Finns det verkligen ingenting jag kan göra? Jag betalar vad som helst för att det ska försvinna. Känns sjukt att man kan byta hjärtan på folk men inte behandla detta?
5. De läkarna jag har träffat och pratat med säger att viruset läker ut av sig själv, men på er sida har jag läst att det alltid finns kvar. Är kondylom som herpes och alltid finns kvar?
6. Jag gör allt för att få bort det. Jag har till och med börjat äta lchf för att det ska hjälpa. Jag äter inget socker och inga kolhydrater för jag har läst att de försämrar immunförsvaret. Tror du det kan hjälpa i längden?
7. Tips på vad jag kan göra? Som sagt jag betalar vad som helst för att det ska försvinna och aldrig komma tillbaka. Hur kan jag förhindra att det sprids?
Snälla hjälp mig
pea+

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
Ungdomsinformatören Sanna svarar
24.09.2014
Hej du.
Jag blir så ledsen av läsa om hur dåligt du mår och hur illa behandlad du har blivit då du har försökt söka hjälp. Jag skall konsultera några kollegor som vet mer om kondylom och dess behandling så försöker jag svara så fort som möjligt.
Tessi
Tessi kommer hit i jobb imorgon onsdag och har säkert mera svar till dig då.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna
Hej.
Beklagar att du har fått vänta så länge på ett svar, men jag ville fråga upp saken av någon som verkligen känner till könssjukdomar och deras behandling. Det är hemskt att du har så svåra besvär, och vi håller tummarna för att de skall gå över snabbt. Precis som du skriver så kan kondylom dyka upp först flera månader efter smittotillfället, så det kan hända att det var din pojkvän som smittade dig då ni träffades, eller att du fick smittan då du blev våldtagen (och även om det är en helt annan historia så vill jag säga att jag är så ledsen över att du behövt genomgå det). Men sannolikheten är ju stor att även din pojkvän är smittobärare om ni har haft osyddat sex, men såvida han inte har några besvär så går det ju inte heller att behandla. Som du säkert har läst brukar kondylom ofta gå över av sig själv, och det är inte alls alla som drabbas lika hårt som du, vilket antagligen är orsaken till att du har blivit så likgiltigt bemött av vårdpersonalen.
Trots att du blivit så illa bemött av vårdpersonalen så är mitt råd ändå att du skulle besöka någon mottagning pånytt för att bli undersökt. De har antagligen inte förstått exakt hur illa situationen är för dig och det är deras jobb att hjälpa dig, så försök att stå på dig! De har rätt i att det ofta går över av sig själv, men det gör inte alltid det och det låter inte alls okej att utslagen sprids trots att du har medicinering.
Aldara skall inte användas på såriga områden, så låt såret läka ut innan då lägger på mer av den på just det stället. Jag tror tyvärr inte att det har speciellt stor betydelse om du äter lchf eller "helt vanligt" vad detta virus beträffar. Precis som du skriver så är kondylom son herpes, d.v.s. det är en virusinfektion som finns i kroppen resten av livet, MEN det betyder ju inte att du alltid kommer att ha besvär av det! Men eftersom prickarna fortsätter att spridas trots Aldara-medicineringen så rekommenderar jag nog att du skall gå och bli undersökt pånytt, för att utesluta att det inte är någon annan smitta på samma gånng, t.ex. herpes.
Så försök att samla krafter och ring och boka en läkartid så att du får visa upp prickarna. Det är ju svårt för vårdpersonalen att ta ställning till dina besvär per telefon och det är därför nödvändigt att de ser utslagen för att kunna ta ställning till bahandlingen. Försök att stå på dig och hålla humöret uppe trots att det känns hopplöst just nu. Det kommer inte alltid att kännas såhär. Man måste bara börja någonstans.
Ta hand om dig!
Tessi