Pannkaka
08.03.2023
Hur lär man sig kommunicera bättre? Jag är jättedålig på det, både i jobbet och hemma. Nu är min sambo less på min dåliga kommunikation igen. De stör min vardag. Jobbigaste är att han inte förstår HUR man kan tycka att det är svårt att prata och kommunicera, så då börjar man ju fundera om man är dum i huvudet på riktigt då man tycker detta är ett problem men jag vet inte hur jag blir av med detta problem. Jag vill ju inte såra honom, jag vill ju egentligen prata med honom men orkar bara inte just precis då.
Exempel: kommer hem ur jobbet är trött vill ha mat. Oreken räker om jag anstränger mig till att göra hyfsad mat(hällst vill man vräka i sig allt onyttigt man hittar i skåpen, men då vill man inte äta något mer på resten av kvällen pg.a. mätt), men blir jag avbruten med en fråga eller om han vill diskutera något räcker inte orken till att föra tankarna eller ens tänka tankar på att formulera ord till. Det går bara ett spår då just och om det bryts blir det pannkaka av allt. Konversationen blir till pannkaka och ingen av oss blir glada. Allt blir bara fel. Pannkaka
Stinke

Ungdomsinformatör Stinke svarar
13.03.2023
Hej och tack för din fråga!
De berättar att du att drabbas av utmaningar i kommunikation både där hemma och på jobbet och skulle gärna vilja lära dig att kommunicera bättre. För det första berättar din vilja för att bli bättre på att kommunicera om att du bryr dig om personerna runt dig och vill utvecklas inte bara som person utan också i dina människorelationer. Det är redan värdefullt i sig!
Det är lätt för många att tala, men att kommunicera är en färdighet som handlar om mycket mera än att tala. Kommunikation innefattar olika förnimmelser, tolkning av miner och gester samt att kunna förmedla sina egna behov, känslor och tankar åt en annan. Dessutom hör det till kommunikation att kunna besvara och ta emot den andras behov, känslor och tankar inom de egna gränsernas ramar. Att lyssna är även en betydelsefull del av kommunikation. Det finns oftast två parter inom kommunikation, det är svårt att kommunicera ensam. Vikten av kommunikation framhävs i situationer där växelverkan mellan två eller flera personer äger rum.
Jag anser att du redan tagit det första och mest betydelsefulla steget då du erkänner att du har utmaningar i att kommunicera och gärna vill utvecklas och bli en bättre kommunikatör. Det andra steget kunde vara att du skulle stanna upp och reflektera kring de situationer där du kommunicerat. Fundera på situationer som du tycker att du lyckats med kommunikationen samt sådana situationer där en förbättring i kommunikation skulle behövas enligt dig. Fundera kring de faktorer som bidrog till att kommunikationen lyckades eller vad som bidrog till att den inte lyckades så bra. Finns det likheter i situationerna där kommunikationen haltade? Kanske du har känt dig trött, hungrig eller utmattad? Kanske du har varit stressad, fast i dina egna tankar eller blivit avbruten i det du hållit på med just då?
När man är utvilad, avslappnad, mätt och nöjd är det vanligtvis lättare att vara en god person, vilka vi ofta uppfattar som bra kommunikatörer. Däremot om man har bråttom, har ont någonstans, är stressad eller väldigt trött händer det lätt att man agerar reaktivt utan att tänka på att man då i misstag förflyttar den egna irritationen eller de obesvarade behoven på den andra. Ifall du märker att du ofta hamnar i liknande situationer där utmaningarna i kommunikation visar sig, är det värt att först medvetandegöra de bakomliggande faktorerna. Då du är medveten om de bakomliggande faktorerna kan du förbereda dig på förhand;
Det bästa är att lära sig att räkna till tio och andas djupt. Då du märker att du exempelvis blir irriterad på grund av något som den andra säger, är det bäst att andas djupt först för att få lite mera tid på sig att tänka igenom situationen, istället för att reagera direkt. Ditt parasympatiska nervsystem hinner lugna sig en aning under andningen. Kanske du hinner på den lilla stunden svälja de sårande kommentarerna och minnas att en god kommunikation förmedlar information om vår egen situation och vad vi känner inuti oss, inte information om den andra. Så istället för att beskylla den andra parten eller ge en laddad respons, kan du genom att andas djupt forma en mening som inte handlar om den andra personen utan förmedlar om den situation du befinner dig i, exempelvis “Ursäkta, jag är trött. Min hjärna går på övervarv och jag kan inte ta emot det du säger just nu. Jag vilar en stund, kan vi talas vid efter det?”.
Vanligtvis kan vi människor kommunicera bättre med personer som vi inte känner så bra. Det känns tokigt att kommunikationen haltar lättare med de närstående personer som vi känner oss trygga med. Det trista är att de personer som står oss närmast får ofta fram våra värsta sidor. Exempelvis kan vi agera korrekt hela dagen lång i samband med jobbet, skolan eller hobbyverksamhet, men då vi kommer hem blir vi irriterade på vår partner då hen smörjt smörgåsarna fel.
Alla människor har olika behov och sinnesstämningar, som varierar dagligen. I parförhållanden och i människorelationer överlag är det viktigt att vi lär känna varandra så vi kan samexistera. För att detta ska lyckas behöver vi direkt kommunikation eftersom ingen kan läsa våra tankar. Kommunikationen kräver dock också självkännedom. Ifall man inte kan känna igen sina egna behov, kan man inte heller förmedla dem vidare till en annan.
Vi är alla olika, unika individer, med våra egna karaktärsdrag och grundtemperament. Vissa karaktäriseras som extroverta som behöver sällan egen ro och kan tala oavbrutet. En annan kanske behöver den egna ron och karaktäriseras som introvert. I sådana fall är det avgörande att den extroverta förstår när den introverta behöver sin egna ro och sitt eget utrymme. Kanske den introverta behöver äta mellanmål i lugn och ro då man kommit hem från jobbet eller behöver en lugn och tyst kaffestund på morgonen. Det är givetvis viktigt att ta beaktande även de behov som den extroverta har. Efter att den introverta har fått ha sin lugna stund och laddat sina batterier kan man lyssna vad den extroverta har på hjärtat. Det är bra att tala igenom dessa karaktärsskillnader tillsammans. I samband med diskussionen kan man också komma överens om gemensamma spelregler eller rutiner för samvaron.
“Jag är ofta trött då jag kommer hem från jobbet. Min hjärna går på övervarv och jag är ofta hungrig. Då behöver jag egen ro och eget utrymme för att ladda batterierna en stund. Det här beror inte på dig på något vis. Kan vi komma överens om att jag får äta i lugn och ro och ladda mina batterier då jag kommer hem från jobbet, så orkar jag hålla humöret uppe resten av kvällen”.
Det är betydligt lättare att ta till sig det som förmedlas då det framförs lugnt och sansat med fokus på en själv. Då man gör ett försök att kommunicera en känsla eller förmedla ett behov genom en negativ ton är det svårt för den andra att uppfatta innebörden av det som förmedlas, vilket leder lätt till gräl eller missförstånd och en dålig fiilis för båda.
Är det så att du upprepade gånger hamnar i otrevliga situationer där du lider av utmaningarna i din kommunikation och på grund av dem sårar andra eller själv blir sårad, kan det finnas skäl att tala med någon. Det kan vara en psykolog, en psykiatrisk sjukskötare, en mental tränare eller någon annan som du känner dig trygg med. Kanske dina utmaningar grundar egentligen sig på låsta tankemönster, dina egna uppfattningar om dig själv eller omvärlden. Vissa situationer kan trigga så kallade känslolås som kan utlösa olika sorters beteenden hos en.
Att be om ursäkt är viktigt. Märker du exempelvis att du betett dig osakligt på arbetsplatsen, är det värt att be om ursäkt av de inblandade. På detta vis tar man ansvar över sitt eget agerande och sina egna känslor. Upprepade ursäkter skapar ändå inte förändring i vårt sätt att agera. Ifall du märker att du upprepade gånger avreagerar på jobbet utan orsak eller att du lättar dina egna känslor på kollegornas bekostnad, är det på ditt ansvar att ta reda på varför detta sker. Är du utmattad? Känner du att din arbetsinsats inte uppskattas eller skulle du vilja få mer ansvarsfulla arbetsuppgifter? Mår du dåligt på jobbet, erbjuds du tillräckligt med utmaningar? Kan dina negativa känslor ha samband med dina kollegor? Finns det något som lämnat outrett? Försök ta reda på vad dina känslor grundar sig på. Ofta tar det egna illamåendet sig uttryck i bristfällig kommunikation. Då bör illamåendet behandlas för att sedan kunna kommunicera bättre.
Slutligen vill jag ännu påminna dig om att man får försvara sina egna gränser. Alla har rätt till det egna utrymmet samt de egna känslorna. Det händer ibland att vi sårar någon annan då vi försöker göra något för vårt eget bästa. Vi kan inte skydda andra från sådana besvikelser, eftersom det egna välmåendet bör komma i första hand. Detta betyder inte att man kan häva ur sig vad som helst, utan snarare att man lyssnar på sina egna behov och känslor och agerar enligt dessa. Det kan ändå stundvis kännas illa hos den andra, exempelvis då den andra gärna skulle vilja diskutera men du måste få äta först i lugn och ro. Negativa känslor kan inte undvikas, men det vi kan påverka är hur vi förmedlar dem till andra.
Ingen är någonsin helt färdigt lärd, så var snäll mot dig själv. Gör dagligen ett löfte med dig själv där du väljer att sträva till att bli en bättre kommunikatör. Kom ändå ihåg att all ansvar gällande kommunikationen och hur den lyckas inte enbart ligger på dina axlar.
Ha en god fortsättning på våren,
Kram, Stinke
(Översättning: Lila Käki)