porr
05.03.2023
jag är 10 år gammal och är beroende av att titta på porrvideor med tjejer med stora tuttar och mennen har väldigt liten penis.
och så brukar jag runka och så kommer det ut lite vit kräm som jag inte vet vad är, vet ni?
en gång kom mamma in och började ropa på mig och sa att jag var äcklig, varför det?
En gång runkade jag så hårt så att en bräda av min säng av(inte på grund av att jag väger 80kg) är detta normalt?
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
15.03.2023
Hej,
Att titta på porr är inte olagligt, det är bra att veta. Men det är bra att fundera på vad det är man ser, att man tittar på porren med lite ”kritiska ögon” och ifall man inte mår bra av det man ser ska man prata med någon vuxen, t.ex. oss här på Decibel eller en kurator eller hälsovårdare på skolan! Det är viktigt att komma ihåg att porr är film och tillgjort, och att det som händer i porren inte händer i verkliga livet.
Det vita som kommer är sperma, kallas också utlösning. Det får man av att runka eller onanera som man också kan kalla det. Att din mamma utbrast sig så häftigt när hon såg att du tittade på porr är nog för att många föräldrar blir rädda och oroliga när de får vetskap om att ens barn tittar på porr. Jag tror det skulle vara bra att prata med mamma om det, jag är säker på att hon inte menade att du var äcklig utan att hon tyckte det du tittade på var skrämmande. Porr kan upplevas skrämmande för många, och en förälder kan reagera med ilska trots att hen är orolig och rädd. Rädslan handlar mycket om att föräldrar vill skydda sina barn från allt ont, och porr kan upplevas hårt och våldsamt för många vuxna.
Att sängen gick sönder var nog en tillfällighet, den kanske redan var lite sliten, inget som du ska fundera desto mer på eller behöva koppla till ditt runkande.
Kram!
Malin