Rykten och misstag
07.03.2023
Hej Decibel
I somras så bestämde sig mina dåvarande vänner att de inte gillade mig och att de inte längre ville ha något med mig att göra. De blockade mig på alla kanaler och sa aldrig ett ord till mig igen, nu har jag nya vänner som betyder allt för mig. Efteråt så mådde jag skit och hade ångest såklart, så jag försökte vara öppen med det. Nu funderar jag om det kan ha varit det största misstaget i mitt liv eftersom jag absolut inte hade behövt få dem att framstå i dåliga dager, men jag sa ju bara som det var. De iggade ju mig och har inte pratat med mig sedan dess och det har gått mer än ett halvår liksom. Ord går ju tyvärr inte att ta tillbaka. Annars om jag inte hade varit öppen så hade nog någon trott att det var jag som hade lämnat dem tänker jag, men ändå så kan jag inte sluta tänka på det. Har jag gjort fel?
Lakritstjejen
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
10.03.2023
Hej!
Vad tråkigt att höra att du blivit utsatt för den här utfrysningen och att dina gamla vänner har behandlat dig så illa utan att ge dig någon förklaring på varför. Det är absolut INTE okej att behandla någon så här, även om du hade gjort något fel är det här inte rätt tillvägagångssätt.
Det är bra att du har nya vänner som du känner att du kan lita på och som du kan prata med om det som hänt dig och det har du också all rätt att göra. Det är inte fel av dig att prata om dina upplevelser och det du blivit utsatt för och hur det har fått dig att känna. Det är inte samma sak som att tala skit. Det är bra att du vågar vara öppen och ärlig och det är jätteviktigt att du inte går och bär på det här ensam. Om dina gamla vänner har ett problem med att du talar om situationen ur ditt perspektiv för att det får dom att framstå som dåliga borde det ju vara ett bevis för att det dom gjorde inte var okej. Om dom inte kan stå för vad dom har gjort borde dom nog ta sig en ordentlig funderare. Du behöver inte heller känna lojalitet eller ansvar gentemot människor som ignorerat och uteslutit dig.
Jag förstår att du känner oro över andras reaktion på det som du har berättat om. Det är tyvärr så att folk kommer att skapa en egen uppfattning om vad som hänt och vissa människor kanske förstår dig till 100% medans andra inte är lika förstående. Det är tyvärr sällan något man kan ändra på utan bara sånt som händer. Du behöver inte känna att det är DU som skapat en konflikt bara för att du pratat om dina upplevelser, baserat på vad du skriver ser jag det som att dina gamla vänner skapat konflikten och du har endast reagerat på den. Vilket du har all rätt att göra och det är helt förståeligt.
Det positiva i den här situationen är att den inte kommer vara i all framtid. Du är i ett skede i livet där det händer nya saker hela tiden och du kommer träffa många nya människor och knyta nya vänskapsband. Både under tonåren och vuxenlivet kommer du hamna i så många olika sammanhang och situationer där du får en helt ny start och gammalt kompisdrama är som ett minne blått. Även om såna här konflikter kan skapa mycket ångest och lämna sår som är svåra att läka så behöver du inte oroa dig för att den här känslan kommer att stanna med dig för resten av livet. Du behöver heller inte oroa dig för att det här är något som någon utomstående i din skola kommer att minnas om ett år eller så. Folk är sist och slutligen allt för upptagna med sitt eget liv och sitt eget drama för att gå omkring och fundera på någon annans i all evighet.
Det är jättebra att du har hittat nya fina vänner som du kan prata med och jag har inga tvivel på att du kommer hitta ännu fler dom kommande åren. Vänner kommer och vänner försvinner men det viktigaste är att du alltid är dig själv, då vet du att dom som stannar gör det för att dom älskar och accepterar dig för den du är. Du förtjänar inget mindre än det.
Kram,
Rosanna