Sår på insidan av skinkorna
19.12.2016
Hej! När jag vaknade imorse hade jag lite ont på samma punkt på båda skinkorna, typ precis vid troskanten eller där skinkorna börjar och låret slutar, aså typ precis ovanför "vecken". Under dagen började det göra ondare och ondare, gör inte jätteont men skaver när jag går eller rör mig när jag sitter. När jag försökte titta nu ikväll så såg jag att jag också har två små sår lite närmre underlivet på ena skinkan. Är jätterädd att det är en könssjukdom, tror ni det är det? Eller kan det vara något annat? Har haft oskyddat sex, därför jag blir orolig.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
22.12.2016
Hej,
Det är väldigt svårt att veta vad det kan vara för små sår då jag inte vet riktigt hur de ser ut. Ibland kan det ju vara så enkelt att det är en troskant som har skavat sönder huden eller att man har råkat torka sig för hårt eller huden har tagit stryk om man har använt trosskydd eller bindor. Och små finnar kan ju dyka upp på väldigt olägliga ställen och göra ont.
Ett annat orsak kunde tänkas vara herpes, som kan dyka upp på de flesta ställen på kroppen men kan orsaka små blåsor och/eller sår. Herpes går inte att bota utan infektionen finns kvar i kroppen livet ut, MEN det betyder inte att man alltid skulle ha en aktiv infektion. I de flesta fall försvinner blåsorna och såren av sig själva, och kommer inte nödvändigtvis pånytt. I andra fall kan blåsorna dyka upp med jämna mellanrum. Om man har blivit smittad med herpes genom sex är det vanligt att symtomen dyker upp 3-7 dagar efter smittotillfället, men de kan dyka upp även senare eftersom infektionen som sagt finns kvar i kroppen. Om blåsorna/såren är väldigt smärtsamma kan man få bedövande salvor som hjälper mot smärtan.
Jag tycker att du skall försöka hålla stället rent och torrt, och följa med några dagar. Om situationen förvärras eller inte blir bättre är det säkert bra om du besöker preventivrådgivningen eller hvc så att du vid behov kan få en salva som hjälper mot smärtan och de får kolla upp vad det är.
I de flesta fall brukar små sår läka av sig själva bara de hålls rena, så det finns inte någon anledning till panik. Följ med och vid behov kontaktar du hvc och ber dem om hjälp. Ingen fara.
Kram
Tessi