Sexlust
27.01.2023
Hej!
Jag upplever att jag har väldigt lite sexlust och jag undrar vad det kan bero på/om det är "normalt"? Enda gången jag egentligen känner mig kåt är under ägglossning, vilket alltså är väldigt sällan. Förutom det kan jag stundvis bli upphetsad, men det är väldigt lite/för en väldigt kort stund.
För mig personligen är det här inget större problem, men det blir till ett problem då jag är i en relation. Jag vet att det är vanligt att sexlusten inte alltid matchar i en relation och ena vill ha sex mer än den andra, men våra libidon är vääldigt annorlunda. Jag försöker ändå kompromissa och ibland gå med på att ha sex fast jag egentligen inte är så sugen. I de situationerna kan jag hetsa upp mig själv och ändå tycka att det är skönt när vi väl har sex, men det jobbiga är att intresset väldigt sällan kommer naturligt... Behöver hjÄlp

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
07.02.2023
Hej,
Sexualiteten är oftast inte så enkel att det skulle vara bara en enda sak som är "problemet" och att det skulle finnas en enkel lösning på de situationer som kan uppkomma. Det finns ganska många saker som kan spela in då det handlar om sexlust - och eftersom jag inte känner till någonting annat om dig än det du skriver så är det svårt att ge något exakt svar. Men jag kan ge några allmänna synpunkter på saker det kan röra sig om.
Precis som du skriver så är det ganska vanligt att man har olika stark drift. I början av ett förhållande kanske det inte märks lika mycket eftersom attraktionen då ofta är väldigt stark. Men med tiden lägger den sig, vilket är helt normalt, och då märks det i allmänhet tydligare om den ena har en stark drift och den andra har ett mindre behov av sex. Precis som du skriver så kan det leda till problem om man är väldigt olika, och då får man försöka lösa det genom kompromisser. Du skriver att du kan uppskatta sex då du har "kommit igång" även om du till en början inte var sugen, och det är ett sätt att kompromissa. Du kan t.ex. köpa en vibrator med vilken du kan värma upp antingen på egen hand eller tillsammans med din partner men du skall komma ihåg att detta kan göras endast om det känns okej för dig! Om du känner obehag eller ovilja att ha sex så skall du aldrig tvinga dig till det. Däremot behöver det inte vara något fel på att väcka sin egen lust genom att börja på. Det är med andra ord en stor skillnad mellan att inte känna sig sugen eller att känna direkt ovilja mot sex, och det är ALLTID du som bestämmer. En annan kompromiss är att du säger åt din partner att "idag vill jag inte" och det har man också rätt att göra.
Det jag inte vet om er som antagligen spelar in är t.ex. hur länge ni har varit tillsammans och huruvida du haft sex med någon annan innan du träffade din partner? Med tanke på din ålder så är det inte så ovanligt att det är det första "riktiga" förhållandet, och att man kanske har varit tillsammans några år och helt enkelt inte är så intresserade av varandra mer. Hur tycker du att sex är i allmänhet med din partner? Finns det saker du önskar dig sexuellt som du inte får? Hur känns tanken på att ha sex med någon annan - lockande eller otänkbar? Blir du attraherad av andra människor än din partner? Hur fungerar er relation i största allmänhet? Ibland kan bristen på sexuellt intresse för ens partner vara ett konkret tecken på att man inte längre är rätt för varandra utan att man önskar sig något annat. Och det kan vara en jättejobbig insikt som man oftast inte vill ha. Men det är inte heller någonting man behöver fatta ett beslut om genast utan man har tid på sig att känna efter.
En stor grej som kan röra till det i huvudet på folk är hur ofta man tror att man borde vilja ha sex. Egentligen är ju allting normalt. Det är normalt att man vill ha sex alla dagar - och det är nomalt att man vill ha det en gång i månaden, eller en gång per år - men det som inverkar är ju hur bra det passar ihop med ens partner. Så det att du känner "lust" t.ex. en gång i månaden behöver inte betyda att det är någonting som är fel.
Det jag inte heller vet är huruvida du har någon medicinering, om du annars är frisk, vad du har för inställning till din kropp osv. osv. Som du märker så finns det massor av olika saker som kan inverka på sexlusten, både fysiska och psykiska och det är också helt normalt att den kan variera från en period till en annan - och det behöver inte heller betyda att någonting är fel. All form av stress eller problem på andra områden kan också påverka sexlusten och då är det bästa man kan göra att slappna av och lita på att lusten kommer tillbaka då det finns plats för det.
Så det jag först och främst hoppas att du gör nu är funderar över hur du mår. Hur känns din relation? Hur känns sexet då ni har det? Om allting känns bra mellan dig och din partner och du fortfarande finner hen attraktiv så tycker jag att du skall försöka slappna av och ge dig själv lite lugn och ro från din oro. Om det på din hemort finns sexualrådgivning så finns det ingenting som utesluter att du kontaktar preventivrådgivningen och ber om en tid. Men du skall minnas att det i så fall är mest för att tala om situationen och INTE för att det är någonitng som är fel på dig eller som du måste finna en lösning på.
Ta hand om dig och skriv gärna in på nytt om någonting blev oklart.
Kram,
Tessi