Sigma gentleman
13.03.2023
Jag har sett på filmen Amerikan Psyko och är en stor fan av huvudkaraktären. Jag har också sett på media appen Tiktok att man kan bli som honom (patrick bateman). Jag skulle gärna vilja bli det, hur kan jag göra det? Alfa man

Ungdomsinformatör Kix svarar
14.03.2023
Hej!
Bra att du har hittat till vår frågetjänst, då vet du vart du kan vända dig när du på riktigt har nåt som du funderar över. Nu känns det dock som att det du skriver in är spam, och vi avpublicerade din andra fråga eftersom det är slöseri på resurser att svara på osakliga frågor. Då lägger vi hellre pengarna och tiden på att svara på riktiga frågor och problem.
Men, den här frågan kan jag ändå diskutera med dig eftersom jag redan skriver.
Jag håller med dig om att American Psycho är en bra film, jag har sett den flera gånger. Däremot så delar jag kanske inte uppfattningen om att man skulle vilja vara som Bateman, eftersom han lider av den han är. Ifall du minns så säger han också i slutet att "my pain is constant and sharp". Inre smärta är inte något vi människor generellt vill sträva efter som ett mål, speciellt inte när det tar sig uttryck i att vi också skadar andra.
Ifall man däremot gillar Batemans estetik så kan man ju givetvis ta inspiration i att klä sig på liknande sätt som honom, och exempelvis stylea håret likadant.
Det är inte heller något fel på att vilja vara en självständig och karriärsinriktad individ, och att trivas i sitt egna sällskap. Men där är kanske skillnaden att man tycker om den man är och är nöjd med sig själv - alltså att man inte lider av det.
Att utveckla den man själv är i grunden är i längden det bästa och mest hållbara.
//Kix