Vad är min sexualitet?
06.03.2023
Jag är en tjej som tidigare identifierat mig som straight men har alltid känt mig attraherad till tjejer. Jag är just nu i ett så kallad ”straight” relation och har nyligen berättat för honom att jag också har gillat tjejer förut och han är okej med det, men det här fick mig att tänka till, är jag bisexuell, pansexuell eller något annat? (då jag kom ut till min pojkvän sa jag bara att jag är queer men jag vill veta vad jag faktiskt är)
Stinke

Ungdomsinformatör Stinke svarar
09.03.2023
Hej och tack för din fråga!
För det första är jag stolt över dig då du har vågat berätta åt din pojkvän om dina tankar gällande din sexualitet.  Det att din pojkvän tog emot det så väl gör mig glad och förhoppningsvis känner du dig nu accepterad så som du är. Jag kan förstå att tankar och känslor kring din sexualitet och sexuell läggning kan skapa förvirring i dig.
Vi människor har alla olika egenskaper och förmågor, vilka gör oss unika. På samma vis har vi alla unika upplevelser då det kommer till sexualitet och dess utveckling. Det finns personer som sedan ung ålder vetat sin sexuella läggning och har kunnat identifiera exempelvis vilket kön man attraheras till. Vissa däremot lär känna sig själv och bekantar sig med den egna sexualiteten först då de är äldre, vilket är också helt normalt. Att definiera sin sexualitet kan vara en smärtsam process där man exempelvis kan känna sig rädd för att inte accepteras som man är. Är man inte nöjd med den egna sexualiteten kan det även kännas svårt att acceptera sig själv och medge att man tillhör exempelvis en minoritet.
Den sexuella läggningen börjar vanligtvis formas samt tydliggöras för individen själv under puberteten. Saken är dock inte så svartvit som man kunde föreställa sig. En person kan identifiera sig som heterosexuell även om personen redan haft sex med en annan av samma kön. På samma sätt kan en person identifiera sig som homosexuell även om man är i ett förhållande med en person av motsatt kön. Det är bra att komma ihåg att den sexuella identiteten kan vara kristallklar även om man aldrig haft sex förut.
Å andra sidan kan den sexuella identiteten förändras också i ett senare livsskede. Det är inte ovanligt att man i t.ex. femtio års ålder kan hitta nya sidor av sig själv exempelvis genom att exempelvis förälska sig. Kanske man attraheras till en specifik person, även om man aldrig tidigare kunde föreställa sig att bli kär i exempelvis en ickebinär person.
Du nämner att du funderar kring din sexualitet och skulle vilja veta hur du kunde definiera dig själv. Du berättar att du nu är i ett heteronormativt förhållande alltså ett förhållande mellan en kvinna och en man. Kvinnor som är intresserade av andra kvinnor identifierar sig oftast som lesbiska. Homo är en term som beskriver män som har sex med män. Bisexuella är attraherade av personer från båda könen. Pansexuella vill däremot inte identifiera sitt intresse för en person på basen av kön utan förälskar sig i personer oavsett kön. Du har använt ordet “queer” då du beskrivit dig själv för din pojkvän, vilket passar in väl i din nuvarande situation, eftersom ordet queer flyr från definitioner. Ordet används vanligtvis då man vill förmedla att man ännu är osäker kring sin sexualitet ELLER då man inte vill definiera eller begränsa den egna sexualiteten. Demisexuella känner sig vanligtvis sexuellt attraherade till personer de redan skapat ett emotionellt band med, exempelvis via förälskelse. De sexuella och emotionella känslorna går inte heller alltid hand i hand. Vissa attraheras av ett kön, men blir kär i ett annat. Vi talar alltså om rätt så komplicerade saker :)
Engelskan erbjuder ytterligare definitioner för sexualiteten, exempelvis androsexuell (en person som känner attraktion till maskulinitet, men definierar inte det egna könet), femmesexuell eller gynosexuell (attraktion till femininitet, men definierar inte det egna könet). Sexualitet har så många dimensioner att det ibland inte heller kan definieras till punkt och pricka.
Samtidigt kan vi fråga oss, varför det är så viktigt att definiera sexualiteten överhuvudtaget? Är du lycklig med din pojkvän just nu, så uppmuntrar jag dig att satsa på ert förhållande. Njut av det du har med honom. Det går också bra att bekanta dig med din sexualitet tillsammans med din pojkvän. Vad tänder du på, vad tycker du inte om? Även om du är i ett förhållande har du rätt till dina egna tankar, onanering samt dina fantasier. Dessa behöver du inte redovisa för åt någon annan. Du kan bekanta dig med olika sorters sexuella upplevelser med hjälp av tankeverksamhet. Du kan exempelvis tänka på en tjej som du känner dig attraherad till och fundera vilka känslor som väcks i dig då du tänker på henne på det viset. Man behöver inte ha haft sex för att få kännedom över den egna sexualiteten. Sexuella prövningar, oavsett vem dessa är med, ger inte alltid heller en klar bild över den egna sexualiteten. Det är nämligen inte alls är sagt att personkemin fungerar med vem som helst.
Du är väldigt ung ännu, vilket innebär att både du som person samt din sexualitet har god tid på sig att växa, utvecklas, förändras och fördjupas. Det är bra att reflektera över sig själv och sina känslor, men du behöver inte känna stress eller press för att passa in i en bestämd definition. Jag anser att det redan är en riktigt bra början att du har kunnat berätta åt din pojkvän att du identifierar dig som queer. Det berättar redan en hel del om att du inte känner dig fullständigt heterosexuell, även om du i nuläget är i ett förhållande med din pojkvän. Det är även viktigt att du vet att det är fullständigt normalt och definitivt ok att känna att man dras till attraktiva personer oavsett vilket kön dessa tillhör. Ifall du och din pojkvän växer upp tillsammans och du känner att ert förhållande är öppet och tryggt kunde ni kanske tillsammans fundera kring din sexualitet. Här är det viktigt att diskussionen fortlöper på ett sätt som inte får din pojkvän att känna sig osäker eller otillräcklig. Ge dig själv och dina känslor tid, ifall du märker i ett senare skede att du känner attraktion till någon annan kan det vara dags att ta upp saken på nytt.
Ifall du och din pjojkvän skulle vara tillsammans livet ut är det bra att lära sig kommunicera öppet och ärligt redan i ett tidigt skede. Ni kan också ta del av nya upplevelser och erfarenheter tillsammans, det här innefattar också sexuella upplevelser. Det viktigaste i alla förhållanden är ömsesidig respekt gentemot varandra samt de spelregler som man tillsammans kommit överens om. Börjar du känna att du inte kan vara dig själv i ditt nuvarande förhållande är det bra att komma ihåg att framför allt vara ärlig mot sig själv.
Jag önskar dig mod för din resa till självkännedom!
Kram, Stinke
Översatt från finska till svenska av Lila Käki