Lurad/playad
09.09.2019
Hej! For hem till en kille efter en fest i för nån vecka sedan, han sa att han hade haft upp ögonen för mig ett tag och att han var så glad att ha mig hos honom osv, vi hade sex men ännu dagen efter när jag stod vid dörren och skulle hem kramade han om mig och kysste mig och sa att han ville ses igen. Nästa gång jag ser honom på fest håller han på med någon annan och har inte tid med mig när jag försöker få kontakt med honom. Kände mig lurad eftersom att han verkade så intresserad av mig på den förra festen, men tänkte att nåja players finns och man ska nog inte sära på benen det första man gör helt enkelt.
Festen därpå började jag hålla på med en kille (vi hånglade inte, bara umgicks intenstivt och intimt), däremot när vi kom hem till honom verkade han absolut vilja ligga eller hångla iaf men eftersom att han hade flickvän så ville inte jag det. Trodde jag hade skött mig bra som inte särade på benen denna gång, men när jag skickade någon snap åt honom svarade han inte (kan iofs bero på att han har flickvän, menmen).
Ännu festen efter det for jag faktiskt hem till en person jag hållit på med tidigare. Han var nykter och sov, men morgonen därpå verkade han faktiskt ganska glad av att vara där. Jag skulle klassa varandra som vänner i dagens läge, med ett förflutet av lite känslor inblandade från bådas sida. Vi pratade och hade en trevlig stund tills jag for hem (särade då inte på benen här heller, så jag var nöjd med min insats). Dock på kvällen skickar jag och frågar honom vad han ska göra nästa helg och han öppnar utan att svara..
Vad är problemet? Har inte riktigt upplevt detta före de senaste veckorna när dessa händelser har hänt alla efter varandra. Känner mig liksom lurad. Vad ska man göra för att inte bli playad? Och hur länge ska man tro vänta med att ha sex i en relation? Och hur vanligt är detta tro? -

Ungdomsinformatör Ida svarar
13.09.2019
Hej!
Det går i princip inte att säga eller skriva en klar regelbok för hur man inte ska bli playad. Min första fråga till dig är: Vad vill du? Vill du t.ex. ha ett förhållande? Om den killen du träffar eller känner ett intresse för inte matchar de du vill och dina värderingar, så vet du att okej detta är inget för dig. En sak att komma ihåg är att man kan inte veta vad som kommer att hända i framtiden(vilket kan vara frustrerande) eller hur personen fungerar och hur den kommer att bete sig. Tänk på de händelserna och  relationerna som du berättar om i din fråga som lärdomar, va inte rädd för att lära känna nya personer. Utifrån att lära känna nya människor och genom relationer lär vi oss väldigt mycket. Ibland har vi en tendens att fantisera ihop framtiden med en person, så då kan det bli en krock när verkligheten inte matchar ihop med fantasin. Så här är det viktigt att man ser personen man träffar och verkligen tar sig tiden att lära känna hen (och inte leva enligt fantasin).
Det jag vill säga ännu är att du ska precis fortsätta att vara den du är, en stor styrka som du har är att du vågat ta steget till att fråga om någon vill träffas eller ses. Det är inget svaghetstecken att visa eller berätta att man tycker om någon, det är en styrka.
Känn efter vad du vill och vad du vill göra. Vill du hångla med någon, så är det okej. Vill du ligga med någon, så är det okej. Vill du inte ligga, så är det okej. Kom ihåg att du har all rätt att säga ifrån ifall du känner att du blir fel behandlad och sårad.
Vet inte om det här gav dig några svar. Klandra inte dig själv, för du duger precis som du är. Ta hand om dig!
Kram, Ida