Övertänkande individ
05.03.2023
Hej, jag vet att mitt problem egentligen grundar sig i att jag är så rädd att göra fel och förlora min pojkvän att jag övertänker allt. För nån helg sen så var jag och min pojkvän ut med våra kompisar och då så träffade vi lite gamla bekanta som vi ibland umgås med som både jag och min pojkvän känner men som känner min pojkvän lite bättre. Iallafall så kramade den här ena pojkkompisen min kompis och då sa jag ”får inte jag nån kram?” och var lite på att han skulle krama mig också och så kramade han mig med. Det var bara en vänskapskram och personen kramade flera utan mina vänner. Personen som kramade mig har även en flickvän som var med vid det här tillfället.
Men nu har jag börjar övertänka det här och får panik över tanken om att jag var otrogen. Vet ju egentligen att jag inte var det eftersom det bara var en kompiskram och inget mer med det och de andra som kramade personen är också i förhållanden men jag blir bara orolig att det ska verka konstigt eftersom jag var så på att han skulle krama mig eller vad man säger. Min pojkvän stod en bit ifrån när det här hände så tror inte att han såg det här.
Min pojkvän är inte den personen som har något problem med att jag har pojkkompisar och tror verkligen inte han skulle bry sig alls om det här egentligen. Egentligen vet jag inte vad jag vill få ut med det här, vill väll typ bara få det bekräftat av nån att jag inte var otrogen eftersom jag går och tänker på det här och att jag är en hemsk människa hela tiden.
Jag vet heller inte om jag ska berätta om det här för min pojkvän för är rädd att det ska låta som något mer än vad det var, det var ju verkligen bara en vänskaplig kram. Vet liksom inte hur jag ska lägga upp det för att det inte ska låta som något jag vill försköna och som att jag döljer något.
Vet inte vad jag ska göra för det här är ett återkommande problem som jag har, att jag är orolig för att jag ska vara otrogen i misstag. Det grundar väll sig egentligen i att jag är otroligt rädd att förlora min pojkvän och rädd över att göra fel eller vara en dålig människa att jag söker fel som jag gör, vilket är otroligt jobbigt. A
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
14.03.2023
Hej!
Nej du har inte varit otrogen. Du har heller inte gått över någon gräns för vad som är lämpligt när man är i ett förhållande. Det vill jag vara tydlig med genast från början.
Det är bra att du skickar hit även om du vet vad din problematik beror på. Ibland behöver man bara få skriva av sig och sätta sina tankar i perspektiv. Jag ska göra mitt bästa för att ge dig lite sinnesro angående den här specifika situationen men jag vill också ställa dig några frågor som jag tror att det skulle vara bra att du funderar på för dig själv.
Som jag redan sa så har du inte gjort något fel. Att vara i en relation med någon innebär inte att man inte mera har rätt till vänskapsrelationer med människor från det motsatta könet. I en hälsosam kärleksrelation ska båda parterna känna sig bekväma att vara sig själv och göra det som känns naturligt. Om det är naturligt för dig att krama en person när ni ses i ett sådant sammanhang så är det inte något du ska behöva gå och fundera på i efterhand. Det är heller inget konstigt med att du frågade efter kramen eftersom kramar är ett av de mest naturliga sätten att hälsa på människor som man känner. Kramar är inte endast reserverade för personer man är attraherad av. Om din pojkvän hade gjort samma sak hade du då tänkt i samma banor? Skulle du tolka det som otrohet?
I en hälsosam relation kan och ska man såklart diskutera och lägga upp gränser för vad som är okej och vad som inte är okej. Det är upp till varje enskilt par att lägga upp dessa spelregler och man behöver inte jämföra sig med något annat par eller tänka att man måste följa en viss modell för vad en relation ska vara. Det är helt och hållet upp till er. Om han inte uttryckt att kramar är off limits behöver du inte oroa dig för att du gjort något fel. Skulle han tycka att en vänskaplig kram och det att du frågade efter den räknas som otrohet skulle jag dessutom klassa det som en väldigt röd flagga eftersom det tyder på en stark osäkerhet och avundsjuka, och det är inte en person som jag skulle rekommendera att någon är tillsammans med.  Jag är ganska säker på att om han var en såpass avundsjuk person att du skulle behöva akta dig för att vara ”otrogen” i misstag så skulle du nog veta om det vid det här laget.
Det är bra att du insett att din oro har mer att göra med ditt övertänkande snarare än dina handlingar men jag tror att det skulle löna sig för dig att grundligt fundera på varifrån den här oron över att förlora din pojkvän kommer. Du säger själv att det handlar om en rädsla för att göra fel, men varifrån har den här rädslan uppstått? Personer som känner sig osäkra på sin egen förmåga att ta bra beslut och göra rätt kan ofta behöva tydliga riktlinjer för att känna sig säkra i en situation. Jag tror därför att det skulle löna sig för dig att prata med din pojkvän om er situation och grundligt gå igenom vad ni anser att är otrohet eller olämpligt beteende. Om du har en tydlig bild av vad han tycker att är okej eller inte okej så skulle du inte behöva gå runt och oroa dig för att göra fel hela tiden eller övertänka småsaker som vänskapliga kramar.
Du kan såklart berätta för din pojkvän om kramen men du behöver verkligen inte känna att det är något du måste göra eftersom det inte finns något konstigt eller misstänksamt med det överhuvudtaget. Om du är osäker på hur du ska ta upp den här diskussionen utan att det låter som att du skulle gjort dig ”skyldig” till något kan jag rekommendera att du i första hand pratar om dina rädslor och din oro för att göra fel. Förklara tydligt att du har lätt att övertänka och du oroar dig för att göra något som skulle gå över hans gränser, Om du känner att du verkligen vill berätta om kramen kan du ta den som ett exempel på ditt övertänkande, så att inte fokusen blir på själva kramen utan att den endast används som ett medel för att förtydliga det verkliga problemet, din oro och ditt övertänkande. Tror att en sån här diskussion kan vara hälsosam eftersom det ger din pojkvän möjligheten att förstå dig bättre och då kan ni tillsammans fundera ut vilka spelregler ni kan sätta upp för att ni båda ska känna er så trygga och bekväma som möjligt i ert förhållande.
Hur ställer du dig till att eventuellt tala med någon professionell om din oro och dina tankar? Det är redan jättebra att du skriver hit till Decibel men det kan även vara väldigt givande att få bolla sina tankar med någon som du verkligen kan ha en diskussion med. Övertänkande och oro för att göra fel är ett väldigt vanligt problem och något som många människor kämpar med dagligen. Därför finns det många professionella som känner till den här problematiken väl. Du har redan reflekterat kring din situation och gjort det tyngsta jobbet helt själv. Det ska du vara stolt över! Tror att det du nu behöver är någon som kan vara en trygghet för dig när tankarna börjar snurra allt för mycket. Någon som kan lugna dig när du är osäker på om du gjort något fel. Det kan vara en psykolog, skolkurator, skolcoach, sjukskötare, hälsovårdare eller någon annan trygg person som du känner att du kan lita på.
Det viktigaste är att du börjar känna dig trygg och säker på dig själv samt din relation. Du ska inte behöva gå omkring och oroa dig hela tiden. Och nej, du är inte en hemsk människa! Hemska människor går inte omkring och oroar sig för att dom är hemska eller för att dom gör fel. Baserat på det du skriver är du i mina ögon en väldigt analytisk, intelligent och empatisk person. En sådan person är inte otrogen i misstag. Du kan vara alldeles lugn.
Kram,
Rosanna