Pojk problem
10.01.2023
Jag har en pojke i min klass som tycker om mig jag har skrivit med honom men jag sir han bara som en kompis och jag är sekär på att han kommer fråga mig ut men jag tycker inte om honom vad gör jag XX

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
13.01.2023
Hej,
Det kan vara en knepig situation då man vet att någon är intresserad av en men att känslorna inte är besvarade, men det är ju inte ditt fel - lika lite som det är hans fel att han har känslor för dig. Jag tror att det bästa man kan göra är att vara ärlig. Om han frågar ut dig så kan du svara att du tycker om honom som en vän och kan hänga med honom som en kompis men att du inte har känslor för honom.
Det är inget krav på att man skall ha ett romantiskt intresse för människor bara för att man skickar med dem, man har rätt att se människor "bara" som vänner. Men om du misstänker att han kan vara förälskad i dig så kanske det skulle vara bra om du fick det sagt på något sätt så att det inte blir något missförstånd hos honom eller hos andra i er omgivning.
Om han är kär i dig så kommer han antagligen att bli besviken då han får veta att du inte känner samma sak för honom - men du har inte gjort någonting fel som har skickat med någon som du ser som en kompis. Men det är antagligen bättre att han får höra det direkt från dig att det inte kommer att bli någonting mellan er istället för att han går omkring och hoppas eller får höra det av någon annan.
Kram,
Tessi