Är det livmodertappen?
10.07.2016
Hej.
När jag för in ett finger i slidan ca 7 cm eller nåt så kan jag känna en typ knöl eller som ett stort veck, eller något som sticker ut från slidväggen och på "vecket" så sitter ännu ett litet veck. När jag är kåt så känns den lite annorlunda och känns typ lite mindre. Är det livmodertappen? Bör jag vara orolig? Anonym

Vik. ungdomsinformatören Alexandra svarar
11.07.2016
Hej,
du behöver inte vara orolig. Det är nog livmodertappen som du känner där inne. Den är högst belägen i slidan. Vissa har livmodertappen längre ner än andra och därför kan man känna av den lätt med fingrarna. Var i slidan livmodertappen ligger varierar också enligt menstruationscykel. Exempelvis under ägglossning är livmodertappen placerad längre ner i slidan än då du inte har ägglossning.
Det här lilla vecket som du känner på den är livmodermunnen. Det är alltså ett hål varifrån mensblodet kommer ut. Det är även genom det här hålet som spermierna tar sig upp för att befrukta ett ägg.
Så allt bör nog vara precis som det ska. Men om du trots detta känner dig orolig kan du boka en tid för gynekologisk undersökning vid din hälsocentral så att en läkare får kontrollera att allting ser ut som det skall. :)
Hälsningar,
Alexandra, sjukskötare