Är jag gravid trots min p-stav?
04.05.2019
Jag hade sex med min kille för en vecka sen och ända sedan dess har jag varit illamående och spytt flera mornar, jag har haft ont från och till i magen också. Jag är orolig att jag blivit gravid men eftersom jag har en p-stav och aldrig får min mens så kommer jag ju aldrig veta säkert om jag är gravid naturligt eller inte eftersom mensen aldrig kommer komma. Jag har också lidit av tappad aptit och nedstämdhet. Jag är stressad över att jag kanske är gravid, vad tror ni? Erika Norberg

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
06.05.2019
Hej.
Om det är endast en vecka sen du hade sex så är det osannolikt att du skulle ha så kraftiga symtom på en graviditet ännu. Graviditetssymtomen brukar inte dyka upp förrän några veckor efter befruktningen.
Illamående kan bero på väldigt många olika saker, bl.a. stress och nedstämdhet. Och om du kräkts flera gånger och är väldigt stressad så är det också ganska rimligt att din matlust är mindre. Jag tycker att du skall försöka ta det alldeles lugnt, och göra ett graviditetstest om du oroar dig. Bäst skulle det vara om du fick en remiss till graviditetstest genom blodprov, eftersom det visar den exakta halten hcg i din kropp, så OM du var gravid så skulle det synas i ett blodprov.
Ta hand om dig!
Kram
Tessi