Är skyddet mor graviditet borta??
20.10.2016
Hej!
Jag använde sockerpiller under en vecka då jag fick mellanblödningar osv. Dagen efter sockerpillrena va slut och jag skulle gå lver till p-piller hade jag oskyddat sex. Är skyddet borta mot graviditet pga av sockerpiller eller finns det kvar? Alltså kan jag blivit gravid? Orolig

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
21.10.2016
Hej. Om du har ätit dina p-piller som du borde, dvs tagit dem varje dag på ungefär samma tid, så är du skyddad mot graviditet även under den vecka du äter sockerpillren (eller har paus). Sockerpillren innehåller ju inget verksamt ämne, utan dem tar du bara för att det skall vara lättare för dig att komma ihåg pillren. (det är ju lättare att göra någonting till en rutin om man gör det ALLA dagar.) Men du är alltså skyddad även under den veckan du äter sockerpiller.
Ingen panik med andra ord. kram. Tessi