Bortfallsblödning
24.07.2018
Hej! Jag äter p-pillret Diza och jag är lite förvirrad. När jag började äta dom så åt jag det första pillret på första blödningsdagen så då skall jag tydligen vara säker från den dagen. Har regelbundet sex och jag åt ihop dom 2 första kartorna för att slippa min mens för den var opasslig. Nu har jag ätit upp båda kartorna och har inte ätit piller på 2 dagar för jag gör en såkallad bortfallsblödning. Jag undrar om man är skyddad direkt efter man börjat äta pillrena på den tredje kartan? om inte hur länge tar det innan man blir skyddad? får man ägglossning? och hur ska mensen se ut för har änn så länge bara fått lite brunt i trosan och haft lite mensverk och börjar bli nojjig.. Tacksam för svar! Nojjig

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
25.07.2018
Hej.
Då du äter dina piller och tar dem enligt anvisningarna så är du skyddad hela tiden, även medan du har uppehåll för att få bortfallsblödning. Så du är skyddad nu (förutsatt att du inte tar en längre paus än vad som anges i bipacksedeln) och du är skyddad medan du äter pillren.
Mensen kan ändra lite i utseende och konsistens då man äter p-piller, så ofta blir den mer sparsam, vilket också gör att den ofta blir mörkare och "trådigare" då det är mer bitar av slemhinna och mindre "blod" som kommer ut. Det är också vanligt att men får mindre mensvärk.
Om du äter ett p-piller som innehåller två olika hormon (till skillnad från mini-piller son bara innehållet ett) så har du ingen ägglossning eftersom pillren förhindrar ägglossningen.
Bra att du frågar då det är någonting du funderar över!
Kram
Tessi