Brunt mens p-stav
13.12.2018
Hej!
Jag har p-stav och har haft det i snart 3 år men nu under den senaste månaden så här jag fått brunt mens och det är i mängder vad kan detta betyda + har haft ont i magen och mår illa även spytt Erika Sjöberg

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
17.12.2018
Hej.
Det att mensen är brun behöver inte betyda att någonting är fel. Ofta blir mensen mer sparsam då man har p-stav, och eftersom det då ofta är mindre mängder som kommer ut så kan det se mörkare ut och innehålla mer trådar/bitar. Men du skriver att mängden har ökat nu och att du har haft mer ont än normalt.
I sig är det inte heller ovanligt att mängden mensvärk varierar, det kan bero på många olika saker. Men eftersom det verkar som om skillnaden är så stor jämfört med hur du har mått tidigare så tycker jag att du skall kontakta en ungdomsmottagning och diskutera saken med en barnmorska. Jag tror inte att det är någonting att oroa sig över men det kan ändå vara bra att utesluta.
Ta hand om dig.
Kram
Tessi