Diarré och ppiller
02.07.2019
Hej! Vet ju att om man får diarré när man har ppiller ska man ju ta ett nytt. Men undrar vad som räknas som diarré? Asså hur illa ska det vara för att man ska ta ett nytt? Och spelar det nån roll om man får diarré 4h efter man tagit pillret, då borde det väl ha hunnits tas upp? För det är ju 4h om man spyr. Gäller det även diarré? JOSefina

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
02.07.2019
Hej.
Det skall nog vara en ganska kraftig diarré för att det skall påverka hur p-pillren tas upp, så på det sättet går det inte exakt att jämföra med kräkningar. Om du kräks är det ju svårt att veta om själva pillret också kom upp, men sällan har man så kraftig diarré så att hela tarmen skulle spolas ren.
Så om du har kraftig diarré, typ som vid en magsjuka, inom fyra timmar efter att du tagit ditt piller så kanske det är befogat att ta ett nytt piller. Men om du bara har lite lös mage, eller en enda diarré t.ex. efter att du ätit någonting opassligt så tror jag inte att det påverkar upptagningen av p-pillret.
Kram
Tessi