Vi blir ju så arga och ledsna över sådan diskriminering, då hyresvärden inte ens träffat familjen och gett dem en chans. Vi funderar nu om man borde anmäla sådan här diskriminering till diskriminerings ombudsmannen eller någon annan myndighet och vad händer i praktiken om man gör det?
Dessutom funderar vi om detta får vara en giltig orsak till att vi inte får tillbaka vår hyresgaranti eftersom hen ändå kräver att vi hittar en ny hyresgäst fast vi ju egentligen har hittat det men de dög ju inte pga. att de hade en invandrarbakgrund.
Tacksam för svar! Kalle och Maija

Ungdomsliv.fi - Nuortenelämä.fi svarar
Hej!
Tack för er fråga. Ja, vissa gånger blir man upprörd över människornas beteende. För det första vad gäller hyresgarantin så kunde ni vända er till konsumentförbundet. På konsumentförbundet har man expertis bland annat hyresgarantier, så det löns att rådfråga där. Lokalt så är Kvarkens Konsumenter den instans som man får rådgivning också på svenska:
Merenkurkun Kuluttajat - Kvarkens Konsumenter ry, Aino Vainionpää, tel. 044-353 9839, ainoanelma(at)gmail.com Riksomfattande kan man kontakta Kuluttajaliitto - Konsumentförbundet ry, Malmbrinken 1 B, 00180 Helsingfors, tel. +358-(0)9-454 2210 info@kuluttajaliitto.fi, www.kuluttajaliitto.fi
Konsumentförbundet har bland annat gett ut följande guide om hyresboende http://www.kuluttajaliitto.fi/files/1549/VUOKRAOPAS_sve_Kuluttajaliitto_2012.pdf
På webbsidan Vuokraturva finns det bra information om hyresboende löns att kolla där
http://www.vuokraturva.fi/materialbank/hyresvardens-handbok/att-skriva-kontrakt/#k06
http://www.vuokraturva.fi/materialbank/lag-om-hyra-av-bostadslagenhet
Angående er rätt att få tillbaka hyresgaranti så beror också lite på hur hyreskontraktet är skrivet. Oftast så tas det av hyresgarantin om något har gått sönder i lägenheten eller om t.ex slutstädningen är ogjord. Men som sagt löns att rådfråga tillexempel konsumentförbundet.
Er fråga om ni ska kontakta diskrimineringsmannen angående er hyresvärds beteende så kan det vara en bra lösning för att få expertis rådgivning. Ni kan ju ta kontakt angående detta ärende och be om rådgivning. Det är ju inte så att de blir rättsaker eller dylikt om man begär rådgivning i hur man skall hantera sådana här situationer. Eller om ni vill anmäla detta så kan man göra det via webben anonymt eftersom man kan lämna bort kontaktuppgifterna via denna länk: http://www.syrjinta.fi/web/sv/anmalningsblankett
Kolla webbsidan för mera information http://www.syrjinta.fi/web/sv/
Diskrimineringslagen definierar vad som är diskriminering.
Diskrimineringslagen förbjuder diskriminering på grund av ålder, ursprung, nationalitet, språk, religion, övertygelse, åsikt, politisk verksamhet, fackföreningsverksamhet, familjeförhållanden, hälsotillstånd, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller någon annan omständighet som gäller den enskilde som person. Ingen får missgynnas på grund av dessa omständigheter.
Här är lite information om diskrimineringsombudsmannens tjänster, de är bland annat avgiftsfria.
Diskrimineringsombudsmannen är en självständig och oberoende myndighet, vars uppgift är att främja likvärdighet och ingripa i diskriminering. Diskrimineringsombudsmannen kan ge anvisningar, råd och rekommendationer samt hjälpa med att åstadkomma förlikning i fall som gäller diskriminering. Ombudsmannen kan även vid behov be den som misstänks för diskriminering om en redogörelse för det skedda. Dessutom kan diskrimineringsombudsmannen föra eller hjälpa med att föra ärendet till diskriminerings- och jämställdhetsnämnden eller en domstol.
Diskrimineringsombudsmannen är en självständig och oberoende myndighet, vars uppgift är att främja likvärdighet och ingripa i diskriminering. Diskrimineringsombudsmannen kan ge anvisningar, råd och rekommendationer samt hjälpa med att åstadkomma förlikning i fall som gäller diskriminering. Ombudsmannen kan även vid behov be den som misstänks för diskriminering om en redogörelse för det skedda. Dessutom kan diskrimineringsombudsmannen föra eller hjälpa med att föra ärendet till diskriminerings- och jämställdhetsnämnden eller en domstol.
Du får kontakt med diskrimineringsombudsmannens byrå:
• per telefon: 0295 666 817 må–fre kl. 10–12. Per telefon får du betjäning på finska, svenska och engelska.
• per e-post yvv(at)oikeus.fi
• per post Diskrimineringsombudsmannens byrå, PB 24, 00023 Statsrådet • Möten måste avtalas på förhand. Byråns tjänster är avgiftsfria. Om du inte kan finska, svenska eller engelska kan du skriva e-post eller brev även på andra språk.
(källa: infopankki.fi)
Trevlig vår och hoppas det löser sig med både hyresvården, nya hyresgäster samt med hyresgarantin till det bästa!
Ungdomsinformatör Tiina P
Vår samarbetspartner Ungdomsliv.fi har svarat den här frågan. Frågan och svaret kommer att synas också på Ungdomsliv.fi Frågor -tjänsten.
Kommentarer
Inga har kommenterat på denna sida ännu
Skriv kommentar