Farligt med flera dagen efter piller?
20.04.2018
Hej! 22.3 fick jag mens. Två veckor senare tog jag ett dagen efter piller eftersom kondomen gick sönder precis när killen kom och då fick jag mens några dagar efter. Vilket är helt normalt visst? Den var ungefär normal längd. För ungefär en vecka sedan hade jag sex igen, kondomen gick sönder strax innan killen kom så jag tog ett dagen efter piller igen och nu, fem dagar senare, blöder jag igen. Så även detta är väl normalt?
Det jag undrar är hur pass ”farligt” det är att ta dagen efter piller så där tätt intill, påverkar det kroppen mycket? Jag är så rädd att jag ska typ minska mina chanser att bli gravid i framtiden om jag tar många av dessa. Före det här är det längesedan jag tagit ett, minst ett halvår, och sammanlagt har jag tvingats ta kanske 10-12 st under en period på typ fyra år. Är det farligt? Jag äter inte p-piller, har ätit förr men trivdes inte med dem och jag är inte i ett förhållande just nu så jag har inte ett regelbundet eller väldigt aktivt sexliv, vill därför inte sätta in någon spiral eller liknande. Fast inte planerar jag ju heller att bli gravid så därför använder jag alltid kondom, men den går ju jämt sönder?!?!? Det har hänt flera gånger nu och jag använder olika märken så tror inte det är p.g.a det, kan det vara av att man är ganska torr? Eller vad, hur kan jag förhindra att det sker igen? Vill verkligen inte vara tvungen att ta flera sånahär piller nu, orkar inte me stressen det orsakar och att det messar upp mensen!
Tack på förhand! Orolig tjej som helst inte vill sabba sina chanser att bli gravid i framtiden

Ungdomsinformatören Liselott svarar
20.04.2018
Hej Orolig tjej som helst inte vill sabba sina chanser att bli gravid i framtiden!
Äsch ja, vad knepig situation. Jag förstår ju att det inte är så lockande att använda något mer långsiktigt preventivmedelsalternativ om man egentligen inte behöver det.
Men det låter ändå inte riktigt bra att du använt så där många akut-p-piller under så där kort tid. Se, orsaken till att man ska vänta minst ett halvår mellan gångerna och inte använda det om det faktiskt inte är nödvändigt är inte bara att det råddar till menstruationscykeln - vilket i sig är ansträngande för kroppen och jobbigt för hormonbalansen - utan att akut-p-pillrets effekt faktiskt påstås avta för varje gång. Vem vet hur bra de funkar efter att ha använt dem så där många gånger? OBS! KORRIGERING! Det är tydligen en seglivad och utbredd myt att effekten av akut-p-piller skulle minska för varje gång man tar dem. Enligt läkarråd numera (maj 2018) minskar inte deras verkan av att ha tagit fler gånger, varken inom en livstid eller ens en menscykel. Påståendet att de inte har någon effekt om man väger över 75 kg har dock ännu tydligen varken bevisats eller motbevisats utan tvivel. Så jag skulle inte lita på dem längre. Fast att du har fått mens nu (eller egentligen är det ett slags tömningsblödning, men ändå inte som en abort) efter senaste gången, så låter ju som att eventuella befruktade ägg förhoppningsvis skulle ha runnit med ut. Men säker kan man definitivt inte vara, så minns att ta graviditetstestet 3 veckor efter att du tog akut-p-pillret.
Däremot har jag aldrig hört att upprepade gångers användning av akut-p-piller på något vis skulle påverka ens förmåga att bli gravid senare. De har nog ändå bara en tillfällig effekt, alltså att försöka förhindra en ägglossning just den månaden och därmed minska risken att bli gravid. Så för det tror jag nog inte att du behöver vara orolig. Men visst kan du kolla det med tex apoteket eller helst med en hälsovårdare/barnmorska/gynekolog på preventivrådgivningen, för i värsta fall har det kommit ny forskning som säger något annat.
Det heter ju nog, som du såklart vet, att man inte ska använda akut-p-piller som preventivmedel - och det var ju inte det du gjorde heller, utan kondomerna svek dig. Det är mycket möjligt att de "slets sönder" av att du var torr eller av att han trängde in i dig väldigt hastigt. Överlag är det ju inte bra att vara för torr, inte bara för att det inte är så skönt med sex då utan också för att det ju kan ge många andra problem också (sår som inte hinner/vill läka, ökad risk för svampinfektioner eller andra infektioner osv). Så antingen behöver du se till att du helt enkelt blir kåtare och därmed våtare, halare och mer svullen, eller så är det glidmedel som gäller. Kom ihåg att det ska vara vattenlösligt och inte oljebaserat i så fall, annars påverkar det kondomens hållbarhet. Kondom är ju ändå det enda som skyddar mot könssjukdomar, och risken finns ju när man byter partner/inte vet partnerns hälsotillstånd på den här fronten. Plus att många inte får symptom på att de smittats med vissa könssjukdomar, så de vet faktiskt inte om att de bär på något och det syns inte på dem.
Så mitt förslag vore nog ändå att fortsätta med kondomen, men även börja med något mera långsiktigt preventivmedel. Det finns massor och åter massor av alternativ på marknaden, p-piller är inte alls det enda. Egentligen vet jag inte varför så stor andel av de som använder preventivmedel egentligen väljer just p-piller, för det är nog de som ger flest biverkningar och problem och det finns andra metoder som funkar lika bra och bättre. Det är vanligt att man är tvungen att byta både metod, sort och märke någon eller några gånger för att hitta något som passar en själv - våra kroppar är ju inte maskiner och vi reagerar alla lite olika - så det är ändå möjligt att någon sorts och något märkes p-piller nog skulle funka för dig. Men det finns ju också p-stav, p-spruta, p-ring, p-plåster, minipiller, hormon- och kopparspiral och därtill en massa olika versioner och märken av dessa, tex med "naturliga hormoner".
Kanske något av de som du inte behöver uppdatera eller hålla reda på så hårt skulle passa, som p-spruta, p-stav eller hormonspiral? Det har exempelvis nyligen börjat användas allmänt en lite mindre hormonspiral som passar till och med unga tjejer som inte fött barn och som håller i åtminstone 3 år. Den vanligaste av de normala hormonspiralerna (Mirena) menar man dessutom numera att är verksamma i hela 7 år! Det blir ju väldigt ekonomiskt då också, eftersom de kostar ca 170€ (= 2 € i månaden). Går du kommunalt till preventivrådgivningen, så blir det verkligt billigt - och råkar du höra till de kommuner som numera ger alla under 25 år gratis preventivmedel så vips är ekonomin inget problem längre. Just hormonspiral har också den fördelen att den verkar lokalt, alltså bara där det faktiskt behövs, och inte i hela kroppen på samma sätt som tex p-piller, så man brukar få väldigt lite biverkningar med den. Och dessutom: om man har tur så hör man till den del av kvinnor som slutar få mens helt och hållet med hormonspiral ;)
Hoppas du hittar lite säkrare, hälsosammare alternativ åt dig som skydd - för det är ju inte ditt sexliv du ska pruta på!
Och innan jag glömmer: jo, det är vanligt att man blöder några dagar/någon vecka efter att man tagit akut-p-piller. Men egentligen vågar man inte räkna det som en "riktig" mens, och ska inte heller börja räkna menscykeln från den blödningen. Menscykeln normaliserar sig oftast först efter ett par månader (om inte mer). Minns att ta graviditetstestet 3 veckor efteråt, som sagt.
Kram, Liselott