Flytningar
18.12.2015
Hejsan! Jag har haft (vad jag tror är) flytningar i ca. 1 och ett halvt år. Men jag har aldrigt haft mens. Och på gympatimmarna så blir det bara värre och kommer mer i trosan. Jag är oskuld.
Varför har jag inte fått mens ännu? Fjäril

Ungdomsinformatören Liselott svarar
21.12.2015
Hej Fjäril!
Det varierar hur snabbt och i vilken ordning vi alla utvecklas under puberteten, likaså kan man ha flytningar i olika lång tid före man får den första mensen. Vissa hinner knappt få någon flytning alls innan första mensen, andra kan mycket väl ha flytningar i 1,5-2 år innan mensen kommer, det är helt individuellt. Men du är ju också mitt i vanligaste tiden att få mens, så det är ingen brådska och inget behöver vara fel med dig. Den kommer när naturen programmerat in att den ska komma, och det finns inget du kan göra för att skynda på den. Däremot, om du är alldeles undernärd och äter alldeles för lite varje dag, så kan den få för sig att trycka på pausknappen (eftersom det inte vore läge att få bebis när man inte har mat nog åt sig själv ens). Men lever man helt normalt, äter, sover och rör på sig tillräckligt, så kommer mensen när det är dags för den att komma :)
Hälsar ungdomsinformatören Liselott