Flytningarna luktar starky
16.12.2016
Hejsan Decibel jag är en tjej so undrar och jag går direkt på saken att mina flytningar luktar starkt så att jag kan känna det då jag sitter bara och det kommer genom trosor och mina vanliga byxor (inte haft "problemet" länge) jag skulle inte direkt säga att det luktar riktigt äckligt bara en stark lukt av underlivet och jag har inte nå dessvärre besvär av knåda eller att flytningarna har bytt färg eller utseende och det var inte nå länge sedan jag tog diflucan till svamp i underlivet för det har jag lidit av här i år åtminstone har jag tagit såna tabletter men borde jag fara till gynekologen och kolla upp det igen? eller vad har ni för förslag?
eller bara avvakta och se hur det går
Tack för svaret sedan och ha en god jul och gott nytt år! <3

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
20.12.2016
Hej,
Du skriver att du har tagit Diflucan mot svamp, så jag antar att du har haft mer symtom i något skede, men att det nu är bara lukten som du störs av.
Lukten kan bero på att slidans pH-värde är lite rubbat, eller på att du har en infektion. Det är också ganska vanligt att kvinnor behandlar sig för svampinfektion då det inte alls är det som är problemet - utan att det i själva verket är stört pH-värde som är skurken. (det är också därför det står i bipacksedeln att man först borde rådgöra med en läkare innan man behandlar sig med Diflucan om det är första gången man har svampinfektion.)
Du kan testa med vagitorier (tabletter som man för upp i slidan) som du kan köpa receptfritt på apoteket, t.ex. Vagi-C eller Vaginal Balans. Dessa kan användas om ph-värdet krånglar. Men Om det skulle vara så att dina problem fortsätter trots att du har behandlat dig med vagitorier under den tid det står i bipacksedeln så tycker jag att du skall kontakta preventivrådgivningen och boka tid till en gynekolog eller barnmorska för undersökning.
Kram
Tessi