Glidmedel och kondom
15.06.2021
Är inte så bra på att använda kondom eftersom jag äter p-piller och bara har sex med en person som inte har sex med andra. Då vi måste använda kondom så brukar den inte hållas på fast den inte sitter löst. Vi använder rfsu glidmedel men det blir ibland torrt då vi använder kondom. Det är som om kondomen torkar snabbare än penisens hud. Finns det nåt bättre glidmedel och finns det glidmedel som smakar okej?
Jag tänkte att jag nästa gång ska sätta på kondomen med båda händerna och inte rulla ner den. Det är tydligen förhuden som kan göra att kondomen glider upp. Måste min pojkvän då hjälpa till att hålla i toppen på kondomen? Borde vi vara oroliga om vi har haft samlag och så har kondomen glidit av halvvägs? Det är jobbigt att måsta kolla att den hålls på hela tiden Ål

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
21.06.2021
Hej,
Om ni har sex med kondom och vill använda glidmedel så skall ni tänka på att använda ett glidmedel som passar ihop med kondomer, gärna ett vattenbaserat glidmedel. Det finns massor av olika produkter att välja mellan så det är bara att testa sig fram tills man hittar ett man tycker om. T.ex. här har de ett stort utbud och det går enkelt och säkert att beställa dem.
Tänk på att inte lägga glidmedel innan ni trär på kondomen eftersom det kan göra penisen så hal att kondomen inte vill hållas på. Då du trär på kondomen är det bra om du kan använda båda händerna. Dra förhuden helt tillbaka och placera kondomen på toppen av ollonet. Med fingrarna kniper du åt på den lilla bubblan i toppen på kondomen så att det inte blir luft inne i den. Sedan rullar du ner kondomen hela vägen - så långt det går.
Om en viss typ av kondomer inte känns bra så finns det väldigt många olika att välja på, och på samma sida som jag redan länkade till har de många olika storlekar och märken, så ni hittar garanterat en som passar.
Jag förstår att det känns frustrerande att hela tiden bli tvungen att kolla om den sitter kvar, och att man inte riktigt känner att man kan lita på att den fungerar som den ska. Men väldigt långt är det fråga om träning, så försök hjälpas åt och hitta lösningar tillsammans.
Kram,
Tessi