Gravid?!?!
02.01.2015
Hej!
Min kille kan eventuellt ha haft försats på fingrarna när han pullade mig. Kan jag bli gravid??
Om jag tar ett akut p-piller mindre än 30 timmar senare är det över 90% chans att jag inte blir gravid. MEN det hkäket ju inte om ägglossningen redan har vart vilket jag är osäker på då den redan kan ha vart eller kan vara när som helst nu. Vad gör man då??
Då man ska ta graviditetstest 3-4 veckor senare efter att man tagit p-pillret så är det 3 veckor 2 dagar innan jag får min mens på ett ungefär. Men clear blue testet måste man ta max 4 dagar innan första dagen på mensen. Hur ska jag göra?? :(
Och om jag får min mens nu, är jag gravid?
Vi var intima den 1a, hade ägglossning någon gång vid den 4e eller om jag redan hade haft den då. Ska sedan ha mens runt den 18e.
Hjälp? :(
Kram! <3

Ungdomsinformatören Jenny svarar
Ungdomsinformatören Liselott svarar
02.01.2015
Hej!
Risken att det ska finnas försats på fingrarna när man pullar är väldigt liten, eftersom försatsen kanske torkats bort av kläder eller lakan eller redan hunnit kallna/torka (spermierna är mycket känsliga för torka och temperaturskillnad och dör rätt snabbt). Plus att varje försats faktiskt inte innehåller spermier - det beror på när han senast haft utlösning och på hur mycket han urinerat sedan dess. Risken att dessutom råka ha ägglossning just så att de eventuella spermier som finns i försatsen och som kommit sig hela den långa vägen till livmodern är ännu mindre. Och så "lyckas" det ju ändå inte alltid att bli gravid, inte ens fastän man försöker bli det. Totalt sett så är sannolikheten att du ska ha blivit gravid nu så otroligt liten att det är tveksamt om du behöver ta ett akut-p-piller. Det måste du avgöra själv.
Oavsett, så heter det allmänt att man ska vänta med att testa för graviditet till 7-10 dagar EFTER att mensen borde ha kommit, eftersom alla test inte kan känna av mängden speciellt graviditetshormon i urinen innan dess, så att det blir ett falskt negativt resultat. Vissa test påstås kunna avgöra en graviditet tidigare än det, men vad vi vet så satsar de flesta barnmorskor ändå på att vänta tills mensen faktiskt är försenad innan de testar.
Vi håller tummarna <3
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Jenny