Gravid trots minipiller?
19.12.2018
Hejj, De är så att jag hade samlag med kondom den 16/12 med en kille, Allt gick bra till en början men sen märkte vi i slutet att kondomen hade glidit av när han drog ut den (han hade dessutom kommit) , tror att den satt kvar men endast på toppen (är dock lite osäker ). Är även orolig att jag hade ägglossning då eftersom på morgonen var sekretet sådär rå äggvitaktigt , har man alltid ägglossning då sekretet är som rå äggvita? . Däremot äter jag minipiller (Desogestrel Orfirm) som jag nu ätit en karta av har nyss börjat på andra. Jag är väldigt orolig att vara gravid eftersom många tydligen har blivit gravida trots minipiller (de står så mycket på internet) , funderar att byta till ett långsiktigt.
Men skyddar minipiller även fast man har ägglossning ?, är minipiller säkert? har varit noga med att tagit dom samma tid varje dag utan att kräkas eller lös i magen, men ibland kanske endast 1 eller 2 minuter +/- mellan varje piller . Ja var även sjuk innan men var varken lös eller kräktes då heller, tog däremot alvedon och halstablett (fisherman) kan dessa två påverka effekten av minipiller? , Sen när kan man lita på att ett gravidtest är säkert? Förlåt för många frågor men är väldig orolig.
Tack för svar / rädd och orolig tjej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
28.12.2018
Hej.
Beklagar att du har fått vänta så länge på svaret.
Om du har ätit dina minipiller alla dagar som du borde, så behöver du inte oroa dig över att ha blivit gravid trots att kondomen åkte av. Då man äter minipiller så förhindras inte ägglossningen (som den gör med p-piller) men minipillren gör att slidsekretet blir annorlunda, så att spermierna har svårare att ta sig fram. Så det kan hända att du hade ägglossning just då - men det betyder ändå inte att du inte skulle vara skyddad.
Det står både ett och annat på internet, och det är sant att det är flera kvinnor som blir gravida med mini-piller än med p-piller, men det är ändå inte "vanligt" att man blir det. Minipiller är en trygg metod - annars skulle den inte användas. (jämförelsevis kan man konstatera att kondom är mindre säkert än minipiller - men att kondom också är ett pålitligt skydd.)
Alvedon eller halstabletter påverkar inte pålitligheten med dina piller, och du verkar vara ansvarsfull som tar dem vid samma tid varje dag. Så jag tycker att du skall slappna av. Om din mens inte skulle dyka upp nästa gång då det är meningen att den skall göra det så kan du testa dig, men dyker den upp så är det bara att leva vidare. Och fortsätt gärna att använda kondom om du inte har en fast partner, så skyddar det även mot könssjukdomar.
Kram
Tessi