Gravidmage eller svullen mage?
13.01.2015
Hej! Har nu i några dagar (kanske till och med i någon vecka?) märkt att min mage har varit väldigt svullen, kanske mer än den någonsin har varit och är orolig för om det skulle kunna vara en graviditet. Tänkte först att det är julmaten som spökar ;) men svullnaden har gått upp en aning tycker jag. Har alltid svullen mage en vecka före mens men nu borde det inte vara det som orsakar svullnad. Jag och min pojkvän har sex oberoende av om jag har ägglossning och skyddar oss varje gång med kondom, inga konstigheter. Enda gången kondomen har spruckit var för ca 3 månader sedan på en (tror jag) "säker period" och troligtvis var han inte inne i mig när den sprack. Månaden efter det kom mensen ca 5 dagar för sent och samma sak hände månaden efter. Senaste månad kom den exakt på beräknat datum. Har haft helt vanlig mens som varat i 4-5 dagar, med mer eller mindre blödning samt med relativt stark mensvärk några dagar. Har ändå hört att det finns de som har mens under graviditeten, hur stor chans är det att man har det? Det låter orimligt att jag skulle vara gravid men är ändå orolig/nyfiken på hur vanligt det är att kvinnor har normal mens under graviditeten.
En annan grej som har plågat mig för någon vecka sedan var urinvägsinfektion (tror jag). Blev plötsligt väldigt kissnödig ofta och sprang på vessan oftare än jag vanligtvis gör. En natt var det speciellt jobbigt och sved fruktansvärt. Hävde i mig C-vitamin och vatten och det blev bra efter det. Efter lite mindre än en vecka vaknade jag igen på morgonkvisten och var tvungen att gå på vessa. Det blev några extrabesök på vessan under morgonen och tyckte att det kanske kom pyttelite blod också och det sved. Sen gick det om och har inte haft några problem på en halv vecka. Upplevde på samma gång en känsla av feber, varmt och kallt om vartannat. Fick dock aldrig någon feber. Kan urinvägsinfektion göra magen svullen?
Ska jag ta ett graviditetstest?
Tack på förhand! X

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
16.01.2015
Hej X! Ifall du skulle ha blivit gravid för 3 månader sedan skulle du nog vid det här laget ha andra graviditetssymtom än svullen mage. Jag har under mina över 20 år som barnmorska aldrig träffat på en gravid kvinna som haft igång sina menstruationer. Såå... Det är nog en mikroskopisk risk! Tyvärr kan det nog vara så att din svullna mage beror på salt julmat o choklad... :)
Men för att slippa sådan här oro i framtiden rekommenderar jag att ni tar kontakt med kommunens preventivmedelsmottagning och att ni testar er för könssjukdomar och påbörjar ett hormonellt preventivmedel.
Angående din oro för urinvägsinfektion. Det kan ju hända att din kropps eget försvar vann över de bakterier som försökte angripa din urinblåsa. C-vitaminet hjälpte nog till - det gör urinen surare. Du kan också ha haft något annat som försökte angripa din kropp ex svampinfektion med skörare slemhinnor, därifrån blodet kom. Men om symtomen gått över behöver du nog inte oroa dej.
Graviditetstest kan du göra om du vill - ifall det lugnar din oro. Men jag tror nog inte att du är gravid.
Var rädd om dej!         Med vänlig hälsning,     Annika    barnmorska-hälsovårdare