Hunger och sötsug
29.09.2015
Hej! Jag undrar om aptiten ökar före mensen? Det känns som att jag kan äta hur mycket som helst innan min - om det är så, min hunger och mensen kanske inte alls har någon korrelation. Eller också har de det. Och är det sant att man förbränner mer energi dagarna innan man får blödningarna? Jag känner också ofta att jag blir mer sötsugen den här tiden i månaden, ibland är suget närmare ostoppbart. Beror allt detta på just mensen, och i så fall varför? Kan vara intressant att veta :) moi

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
30.09.2015
Hej.
Det är nog ett ganska bekant fenomen att man är sötsugen dagarna innan mensen, och jag tror att många kvinnor känner igen sig själva i det du skriver; att suget kan vara närmare ostoppbart. Men det beror lite på hur känslig man är och hur bra man känner sin egen kropp. För många blir det säkert tydligare med åldern och då PMS-symtomen blir mer uttalade. Dagarna före mensen kan man även känna sig tung både i kroppen och sinnet. Tyngden i kroppen beror på att kroppen samlar mer vätska strax innan mensen, tyngden i sinnet bestäms av hur benägen man är att drabbas av PMS.
Och precis som du skriver så förbränner kroppen mer fett under mensen och strax efter. Det beror på att kroppen just då har höga halter av östrogen vilket leder till att kroppen använder fett som bränsle i högre utsträckning. Östrogenet hjälper även till med att bygga muskler och påskyndar återhämtningen. Så tvärtemot vad man kanske kunde tro så är kroppen faktiskt riktigt pigg och vill gärna röra på sig och prestera under mensen. Med andra ord är mensen ingen anledning till att träna mindre, snarare tvärtom. Motion kan ju även hjälpa till att lindra mensvärk (men måtta med allt, jag vet att det finns kvinnor som har så kraftig mensvärk att de inte kan röra sig, så då skall man inte heller tvinga sig själv till någonting.) Bäst är nog att lyssna på den egna kroppen och göra det som känns bra.
Kram!
Tessi