Hur får man en fontän orgasm
09.04.2016
hej! jag undrar hur man kan göra för att få en sprut orgasm som tjej, och kan man göra det på egen hand eller behöver man ha sex för att lyckas? tack :)

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
11.04.2016
Hej.
Under 90-talet blev började det i porrfilmer förekomma fontänorgasmer, och efter det har det med jämna mellanrum varit mycket snack om fontänorgasmer, eller kvinnlig ejakulation och hur man skall uppnå det.
På nätet kan man läsa om hur man kan uppnå en fontänorgasm. Främst handlar det då om att stimulera g-punkten, antingen med fingrarna, genom rätt samlagsställning eller med hjälp av en dildo/vibrato. G-punkten är ett område några cm upp i slidan på slidans främre vägg, där slidväggen kan kännas lite skrovligare eller annorlunda än på andra ställen. Många kvinnor tycker att det är skönt att känna tryck mot g-punkten under samlag eller medan de onanerar. Men många känner också att de blir kissnödiga, eller upplever endast att det känns obehagligt.
Personligen har jag inte ännu läst någon vetenskaplig text om huruvida alla kvinnor kan eller borde eftersträva att uppnå fontänorgasmer. Om man ändå håller på, d.v.s. om man ändå onanerar så skadar det knappast att man söker runt och försöker hitta nya sköna grejer, men att göra det till nån sorts självändamål och ta stress över att man "måste klara av att få en fontänorgasm" så tror jag att fungerar väldigt dåligt. Så om det händer så är det ju jättekul, men om det inte gör det så tycker jag inte att det är någonting som man skall uplleva som ett misslyckande. All form av stress och prestationstänkande är ganska osexigt och tar oftast mer än det ger i sängen.
Så jag tycker att du skall ta det med ro. Bekanta dig med din slida och försök hitta din g-punkt. Hur känns det om du klämmer mot slidans främre vägg? Känns det skönt att trycka mot stället medan du onanerar? Jag tycker helt enkelt att du skall göra det som känns skönt - och om det sedan resulterar i en fontänorgasm så är det bra, men om det inte gör det så är det också bra - just därför att det är skönt. Ta ingen stress alltså.
Lycka till!
Kram
Tessi