Ingen mage
15.09.2014
Hej är det normalt att man inte har fått någon gravid mage i vecka 17? På mig syns det inte alls. Är bara svullen när jag har ätit. Är kort och smal i vanliga fall så tycker att det är konstigt. Lea

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
17.09.2014
Hej.
Det är helt normalt att inte ha någon mage i vecka 17. Det är som med det mesta andra - alltid bekymrar man sig över någonting. Vissa för att magen är för liten, och andra oroar sig istället för att deras mage är för stor redan i vecka 17, och om det kan vara normalt. Den egna kroppsbyggnaden och t.ex. livmoderns placering (d.v.s. om den lutar framåt eller bakåt) är faktorer som inverkar på hur stor magen blir. Och alla får ju inte någon jättemage trots att de är nära förlossning, medan andra ser sprickfärdiga ut redan i vecka 30. Om man är väldigt vältränad så tar det kanske längre tid innan magen "ploppar ut" eftersom musklerna håller den tillbaka lite grann, och den totala viktökningen spelar ju också en roll.
Det finns ju inga generella regler för hur stor mage man "måste" få för att vara "normal". Jag tycker att huvudsaken är att du och fostret mår bra. Magen kommer nog med tiden. Ta upp din oro på MVC så kan de säkert hjälpa dig.
Sköt om er!
Tessi