Ingen mens
22.01.2014
Jag har ätit p-piller nu i två månader och idag börjar jag på ny karta. Vid sockerpillerna fick jag ingen mens... Vad ska jag gör nu? Jag vill ha min mens så att ja vet att jag inte är gravid. Detta gör mig rädd.
Kan jag vara gravid trots att jag hat ätit alla piller, aldrig spytt eller haft diarre? plus att jag var på ultraljud förra veckan eftersom jag har haft ont i magen, men då borde de väl ha sett om jag var gravid när ultraljudläkren även tittade på min livmoder?
Jag vill inte heller ring till henne som skrev ut pillerna till mig eftersom jag inte alls kände mig säker med henne och hon förlöjligade mig tidigare ingen mens av p-piller, hjälp!

Ungdomsinformatören Liselott svarar
23.01.2014
Hej ingen mens...!
Alltså med vissa p-pillersorter är det vanligt att mensen blir oregelbunden, minskar eller till och med faller bort helt. Det beror på vilka hormoner det innehåller och då är det de estrogen-liknande konstgjorda hormonerna som gör mensen mera regelbunden. Eller mens: "bortfallsblödning" som du också skriver om i din kommentar. Det är ju inte riktigt riktigt mens, eftersom det inte var någon ägglossning och det är de konstgjorda hormonerna som sätter igång dem. Om du nu tar ett p-piller som inte innehåller estrogen-liknande hormoner av något slag, så är det mycket möjligt att du hör till den ca tredjedel som inte har mens alls medan de äter dem. Just de sorterna brukar ge mellanblödningar och "klott" under de tre första månaderna men sedan kan man bli mer eller mindre mensfri.
Så kolla i bipacksedeln (pappret i lådan) vad det står om just din sorts piller. Det blir allt vanligare att man inte skriver ut just kombinerade hormonella preventivmedel åt sådana som tex haft blodproppar i släkten, röker eller är överviktiga, eftersom det är just de estragen-likande som ökar risken för blodpropp. Det kan ju hända att du vill byta till någon sort eller preventivmetod som faktiskt gör att du får mens regelbundet så att du kan känna dig tryggare.
Jo, det händer sig nog att man har blödningar fastän man är gravid, oavsett om man använder något preventivmedel eller inte. Men oftast är dock de här blödningarna inte riktigt som vanlig mens, så oftast brukar man nog ana något. Men om man just börjat med ett hormonellt preventivmedel är det såklart svårt att veta vad det nya "vanliga" kommer att bli.
Hursomhelst är det inte säkert att de skulle ha sett med ultraljud ett eventuellt foster i din mage ännu ifall det är alldeles för tidigt och de inte tittade specifikt på det. Erfarna kan nog ändå se på ultraljudet att något är på gång, tex pga att slemhinnorna i livmodern är tjockare, men kanske de alltså inte sökte speciellt efter det. Vill du vara riktigt säker så tar du såklart ett graviditetstest, det är den billigaste vägen att kunna slappna av. Att du går omkring och oroar dig och spänner dig undermedvetet är inte nyttit för kroppen heller.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott