Keratosis pilaris
12.04.2015
Hej! Kan man på något sätt att bli av med "knottrorna" på överarmarna? Keratosis pilaris tror jag det heter (att det ens finns ett namn!). Har haft det sedan jag var liten och de har inte försvunnit även om sådana ofta försvinner med stigande ålder. Det är så fult tycker jag, mina armar ser alldeles röda ut på baksidan! Finns det något sätt att åtgärda det på? Matilda

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
15.04.2015
Hej Matilda! Fint att du hade namn på dina symtom! :) Tror nog bestämt att du har läst på lite... Du har helt rätt i att en del drabbas av det här redan i barndomen och ibland förvärras det i tonåren. En del människor slipper besvären när de blir äldre. Du kan om du vill ibland torrborsta eller peela för att få bort det torra översta hudlagret. Men inte för ofta - då blir det bara rött och irriterat. Kan du möjligen ha gjort så nu? Använd sedan på bassalva, inte för fet för då kan det börja mera se ut som finnar. Aloe vera kan i viss mån lugna och läka huden. Solen gör gott - vi går mot bättre årstid.
Med vänlig hälsning,  Annika        barnmorska - hälsovårdare