kondom lämnat inne i slidan
29.12.2015
Hejsan!
För två veckor sedan hade jag och min kille sex med kondom. Han kom aldrig under sexet. Nu två veckor efteråt när jag fick min mens kom det ut en kondom på köpet!?.... Jag hade ingen aning om att den var inne i mig. Är detta farligt?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
30.12.2015
Hej.
Det finns naturligtvis alltid en risk för irritation och infektion om man går omkring med ett "främmande föremål" i slidan, men om du inte hade märkt av några andra symtom på att någonting var på tok, t.ex. ökade eller illaluktande flytningar, så kanske du klarade dig med blotta förskräckelsen denna gång :)
Den största risken skulle alltså vara att det p.g.a. främmande bakterier skulle bli en infektion, och om den skulle bli riktigt otrevlig så kanske man behöver få behandling för det. Så om man får ökade flytningar som kanske har konstig färg eller luktar illa, klåda, eller värk så kan man misstänka infektion. Om man i samband med det får väldigt ont nere i magen och feber så lönar det sig att tala med en läkare för då kan det hända att man behöver t.ex. en antibiotikakur.
Om du alltså inte har några symtom nu så behöver du inte oroa dig, men det är klart att det inte direkt är bra att gå omkring med en gammal kondom i sig. Det är ju kanske förståeligt att du inte märkte att kondomen gled av under samlaget, men din pojkvän måste ju ändå ha märkt det?? Till nästa gång kan det ju vara bra om han nämner att kondomen har försvunnit så behöver du inte gå omkring med den :)
Men om du mår bra så är det alltså ingen panik.
Nyårskramar!
Tessi