Kondomen sprack
25.04.2020
Hej. När jag och min kille hade sex nu på morgonen hade kondomen gått sönder utan att nån av oss hade märkt det. Vi märkte det först efter han hade fått utlösning! Det är ca. 3 dagar tills min mens ska börja..hur stor är risken att jag blir gravid?? Orolig tjej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
27.04.2020
Hej,
Nackdelen med kondomer är just denna, att de ibland kan gå sönder. Det är irriterande då man verkligen gjort sitt bästa och försökt att vara säker.
Jag kan inte ge något svar i procent hur sannolikt det är att du skulle bli gravid. Antagligen är oddsen ganska små eftersom din ägglossning antagligen redan har inträffat för åtminstone en vecka sedan - men eftersom kroppen inte är en maskin så kan man inte heller vara 100% säker på när ägglossningen sker.
Det du nu kan göra är antingen att bara hoppas på det bästa, eller att ta ett akut p-piller. Men akut p-pillrens verkan baserar sig på att de flyttar på eller förhindrar ägglossningen - som i ditt fall högst antagligen redan har inträffat en tid tillbaka. Vill du alltså känna att du har gjort allt du kan så kan du gå till apoteket och köpa ett - men nackdelen med akut p-piller är att de kan göra mensen lite oregelbunden (vilket ju är att föredra jämfört med att bli gravid men kan vara krångligt ändå då man väntar på mensen).
Jag tror som sagt inte att risken är stor, men du måste själv ta ställning till om du väljer att vänta eller tar ett akut p-piller. Ledsen att jag inte kan ge ett mer exakt svar.
Kram
Tessi