Konstiga flytningar
09.07.2015
Hej hej!
Jag hade min mens för ca. 2 veckor sen och nu i söndags så fick ja nå mörkbruna flytningar å på månda kom de lite blod och sen i tisadgs kom de bruna flytningar och nu idag så hade jag väldigt ljusbruna/gulaktiga flytningar...
Vad beror detta på??
Borde jag vara orolig?
Fundersam

Ungdomsinformatören Liselott svarar
10.07.2015
Hej Fundersam!
Liknande frågor har våra sexualrådgivare och hälsovårdare/barnmorskor svarat på förr - men händer det här igen eller flytningarna fortsätter att vara konstiga, så ska du absolut gå till hvc! Vi kan ju inte heller säga något säkert utan undersökning, bara ge exempel på de vanligaste orsakerna till liknande blödningar:
Alternativ ett: en mellanblödning i samband med ägglossningen? Det kan hända för vissa tjejer att de blöder lite runtikring ägglossningen också, utan att det för den skull är något onormalt eller farligt.
Alternativ två är att du fått ett redigt sår inuti slidan, men det skulle du nog ha märkt, detsamma om du skulle ha så sköra och torra slemhinnor att de skulle spricka lite och blöda. Sår som man fått tex under sex/självsex (kanske pga att man inte är redo kroppsligen eller inte upphetsad nog) läker nog av sig själv, man behöver bara vara lite extra noga med att inte anstränga slidan igen och låta den andas. Tex ska man undvika tighta kläder och strings några dagar, inte heller simma. Om det handlar om torra slemhinnor så kan det bero på att man tvättat med tvål (aldrig tvål i underlivet och tvätta helst inte mer än en gång om dagen, helst varannan, annars tvättas det naturliga skyddet bort), att man har obalans i underlivet (fråga på apoteket) eller att man är för torr (då hjälper tex att smörja med kokosolja eller mandelolja).Torra slemhinnor kan också vara ett tecken på någon infektion, så följ med.
Alternativ tre är en infektion eller könssjukdom. Då ska du direkt till hvc för labbprover. Luktar det konstigt, kliar det, gör det ont, är det rött och irriterat, ser du fläckar/prickar/blåsor, svider det, får du feber eller värk i nedre delen av magen eller blir det ännu mera flytningar i underlig färg - genast till hvc!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott