Kopparspiral
11.01.2018
Hej, jag har några frågor om kopparspiraler:
1. Var får man tag på en sådan? Och ska man själv lägga in den?
2. Hur länge funkar den?
3. Finns det nå biverkningar?
4. Hur mycket kostar en?
5. Hur säkra är de mot graviditet? Guld

Ungdomsinformatören Liselott svarar
12.01.2018
Hej Guld!
Så här går det till, både med kopparspiral och olika sorters hormonspiral (finns numera en mindre modell också, för tex yngre tjejer). Du börjar med att ringa din kommuns familjeplanering eller preventivrådgivning, brukar heta antingen eller och ibland är det en samkommuns tjänst. Berätta att du funderar på kopparspiral, så bokar de en tid åt dig. Då träffar du en hälsovårdare eller barnmorska, som berättar allt du behöver veta och ni går igenom din hälsa och kollar att just det här preventivmedlet säkert passar just dig - för alla är vi ju olika, så allt passar inte alla på första försöket. Det är relativt vanligt att man behöver byta sort eller preventivmetod innan man hittar det som funkar just för den egna kroppen. Under samtalet bokar ni tid för insättning av kopparspiralen, som du troligen själv ska gå och köpa på apoteket (du får recept på den av hälsovårdaren/barnmorskan). en kopparspiral kostar ca 100 €, men då håller den i 5 år!
Det kan vara att hälsovårdaren/barnmorskan gör en snabb gynekologisk undersökning av dig redan nu (kollar att slemhinnorna ser okej ut osv) eller så görs den i samband med att kopparspiralen sätts in, eller så vid en uppföljningskontroll 3-6 månader senare. Här kan du läsa om hur en gynekologisk undersökning går till, det är en no biggie. Läs gärna också vårt reportage Decibel besöker "gynekologen". När du kommer till din inläggningstid ska du ha kopparspiralen med i obruten förpackning, och så är det en läkare eller gynekolog som sätter in den, tar bara några minuter. Slappnar du av, så känns det inge alls, spänner du dig, så kan det göra ont. Det kan man förebygga genom att träna på att slappna av i bäckenbottenmusklerna (stick in ett finger i slidan och träna på att knipa om och slappna av turvis, så att du säkert vet vilka muskler det handlar om). Man kan även ta vanlig receptfri värkmedicin en timme före. Man kan blöda lite efteråt, men får ett trosskydd med sig, och man kan ha en smula mensvärk.
Som alla andra preventivmedel, så kan man få biverkningar med kopparspiral, men det är väldigt individuellt vilka, hur starka, hur länge och om man överhuvudtaget får några biverkningar. Men eftersom den inte innehåller några hormoner brukar den inte ge de typiska hormonella biverkningarna som humörsvängningar, finnar, minskad sexlust eller vätska i kroppen. Däremot kan den nog ge mer mens och mer mensvärk, så den passar inte de som har mycket mens och -värk från förr. Hälsovårdaren/barnmorskan kan gå närmare igenom eventuella biverkningar med dig sedan, och man kan nog ta ut kopparspiralen (en läkare alltså) när man vill.
Kopparspiral är ett mycket säkert skydd mot graviditet. Det mäts i Pearl index och enligt det blir 0,7-1 kvinna gravid av 100 under ett år (=99% säkert).
Fråga mera bara om det är mer du undrar över, men som sagt så kan hälsovårdaren/barnmorskan/läkaren svara bäst utgående från just din hälsa.
Kram, Liselott