Mår illa när jag ska äta
18.07.2016
Hej! Jag är en tjej på 14 år.
Jag har alltid ätit mycket mat och mått bra, spelar även fotboll, men nu två/tre senaste dagarna har jag börjat må dåligt direkt jag ska äta. Jag får knappt i mig maten och jag är inte heller sjuk för jag har varken kräkts eller annat. Jag har aldrig haft något som anorexia eller något i tankarna, visst jag ogillar min kropp och vikt men att svälta mig själv är helt emot mina gränser.
Vad ska jag göra för att få i mig maten? Kan knappt dricka vatten utan att må illa.. På dessa dagar har jag minskat i vikt och jag blir jävligt orolig..
oroligtjej

Vik. ungdomsinformatören Alexandra svarar
18.07.2016
Hej oroligtjej,
det låter inte alls roligt att du ska behöva må sådär dåligt och inte få i dig mat. Det är bra att du är medveten om att du måste få i dig tillräckligt med mat och speciellt, eftersom du är aktiv med fotboll, så behöver du få i dig näring så att du ska orka.
Jag börjar här misstänka att du ändå har fått i dig någon bakterie. Eventuellt kan du ha blivit smittad av någon magsjuka men att det inte bryter ut riktigt. Eller så en lindrigare magsjuka som tar sig i uttryck på dig som den nu just gör. Jag ser inte att du ska behöva vara orolig ännu, antagligen går det över på några dagar. Viktigt är ändå att du ser till att få i dig tillräckligt med vatten. Ät den mängd mat du klarar av och även fast du känner illamående av maten så försök äta lite iallafall.
Du kan se det här som dagar då du kan unna dig något gott, bara för att du ska få i dig den näring du behöver så ät sådant du tycker om. Du behöver inte heller äta stora portioner utan små räcker, lite oftare om möjligt kan du äta dem. Försök dig på de här tipsen så håller vi tummarna att illamåendet går över snabbt! Men som sagt, det är nog inget du behöver vara orolig för, ibland kan det komma såna här dagar men de brukar gå över. Och till oss kan du alltid höra av dig om du undrar över nåt mer! :)
Hälsningar,
Alexandra