Mellanblödningar och p piller problem
16.08.2017
Hej!
Jag har hoppar över min mens nu två gånger mha p piller. Men nu har jag börjar få mellanblödningar ganska ofta. Så jag googlade vad jag skulle göra och fick fram att jag skulle börja med sockerpillrerna. Så det gjorde jag nu ikväll (och tre dagar till).
Är jag endå skyddad mot graviditet? Jag var ju som mitt i kartan.
Och när jag har tagit mina fyra sockerpiller. Ska jag börja dör jag slutade på den jag använder just nu eller börja på en ny?
Tacksam för svar <3 mensapan

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
17.08.2017
Hej.
Mellanblödningar är vanliga om man äter flera kartor efter varandra utan paus, så inget konstigt där. Och enklaste sättet att hantera det är att ta paus/sockerpiller. Eftersom du inte har haft något avbrott i hur du har ätit dina piller så är du ändå skyddad under pausen.
Jag föreslår att du skulle börja på en helt ny karta efter sockerpillren, så är det lättare att komma ihåg när en full cykel har gått och det är dags för nästa paus. Men släng inte den påbörjade kartan utan spara den så att du har några extra piller om det skulle behövas i något skede.
Kram
Tessi