Mens mitt i p-pillerkartan
15.04.2018
Hej,
Jag började använda p-piller (Yasmin) för en månad sedan. Min gynekolog sa att jag helst skulle vänta till första blödningsdagen på nästa mens, men jag orkade inte för det skulle ha varit en hel månad till dess så jag började direkt och det blev alltså en vecka efter att min föregående mens tog slut. Jag åt den första kartan (21 piller) utan problem och eftersom jag hade viktiga tävlingar just den veckan då jag skulle hålla uppehållet för mens valde jag att äta ihop en annan karta.
Efter att ha ätit 7 piller, alltså en vecka, på den nya kartan fick jag blödningar. Jämfört med hur min mens var innan p-pillren är det nu väldigt lite blod som kommer. Det senaste halvåret har även min mensvärk blivit MYCKET värre. Jag måste äta ca 1200mg burana de 3-4 första dagarna av mensen. Detta var också en av anledningarna till att jag började med p-piller. Nu när jag fick denna blödning fast jag åt piller så är värkarna nästan värre än det var innan och jag har ätit ännu mer burana och fått ligga i sängen i 3 dagar nu. Jag har så ont i magen och ryggen och mår illa emellanåt också.
Jag har nu ätit 10 piller på den nya kartan;
Min fråga är nu om jag ska fortsätta med p-pillren eller "ta paus" och låta denna blödning komma av sig själv nu? Behöver jag då använda kondom vid sex eller är jag ändå skyddad mot graviditet? Är denna blödning en mellanblödning eller mensen som kommer igenom eftersom att jag hade försökt skippa den tidigare?
Tacksam för svar!! avocadoapa

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
26.04.2018
Hej.
Beklagar att du har fått vänta så länge på ditt svar. Med tanke på den ort du bor försökte vi skicka den till en expert där, men vi har inte fått svar så därför svarar jag på den själv.
Med tanke på att du började med första kartan mitt under en cykel, och sedan fortsatte äta nästa karta direkt utan att ha tagit paus så är det ganska naturligt att din kropp inte riktigt förstår vad som händer.
Jag tycker inte att du skall avbryta och ta någon paus nu, utan att du skall fortsätta kartan till slut och sedan hålla paus. Det finns vissa som kan äta flera kartor i sträck utan att få några problem, men många reagerar som du, med att få mellanblödningar. Det handlar inte om att du inte skulle "tåla" dina piller, utan helt enkelt om att kroppen är byggd så att menstruationen skall fungera cykliskt, och att det därför är lättare för den om man bibehåller nån sorts regelbundenhet i det. Det är nästan omöjligt att säga om du kommer att uppleva mellanblödningar även i fortsättningen om du äter flera kartor ihop eller om det var bara denna gång.
Jag tror nog att din mensvärk kommer att minska på sikt, men denna gång kanske inte kan räknas lite eftersom din kropp knappast har vant sig vid systemet ännu. Det går inte riktigt att säga vad som är skillnaden mellan en mellanblödning och en mens i detta fall, så jag tror inte att du skall stressa över det. Du blöder eftersom din kropp vill blöda regelbundet. Det är meningen att det skall komma ut. Jag tror därför inte att det är gynnsamt att äta flera kartor i rad eller ta plötsliga pauser.
Fortsätt äta kartan till slut, och ta sedan paus. Med tiden kommer din mensvärk att minska, och skulle den mot förmodan inte göra det så finns det andra märken du kan testa. Men man brukar rekommendera att man testar en sort i minst tre månader för att se hur de passar. Så ha tålamod, och var snäll med din kropp (även om jag VET hur jobbigt det är med mensvärk). Din kropp gör sitt bästa.
Kram
Tessi