Mensvärk av p-piller
27.05.2019
Hej
Började med p-piller för 4 dagar sedan som även var den första dagen av mensen. Har tidigare känt av mensvärk under första dagen och då väldigt svagt. Men nu har jag haft smärtor i nedre magen i 4 dagar. Har hört att p-piller ska minska mensvärk, kan det vara så att man istället får mensvärk av dem? Använder förövrigt gestinyl om det spelar någon roll. kfkfj

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
29.05.2019
Hej.
Eftersom du har ätit dina p-piller så kort tid ännu så är det nästan omöjligt att säga om det beror på p-pillren att din mensvärk är värre denna månad. Mensen, blödningarnas mängd, längd, färg och mensvärken kan variera från en månad till en annan utan att det behöver betyda att någonting är fel.
Antagligen kommer mensvärken på sikt att minska, och det kan vara helt annorlunda redan nästa gång du har mens. Det finns helt enkelt inget annat sätt att ta reda på det än att vänta och se.
Men jag tror inte att du behöver oroa dig även om du under de senaste dagarna har haft mer ont än tidigare.
Kram
Tessi