Minipiller
13.03.2019
Hej!
Jag har ett par frågor angående byte från ett minipiller till ett annat.
Jag böt nyss minipiller från en sort till en annan utan att hålla någon paus. Fortsätter skyddet som normalt eller behöver jag använda kompletterande skydd? Hur länge isåfall?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
14.03.2019
Hej,
Eftersom jag varken vet vilket märke du åt tidigare eller vilket du bytte till så har jag svårt att ge ett helt tillförlitligt svar på din fråga, MEN i de allra flesta fall så fortsätter skyddet som tidigare trots att man byter märke.
Jag tycker ändå att du skall kolla upp saken i bipacksedeln som finns i förpackningen eller på nätet. I bipacksedeln brukar finnas ett avsnitt som heter ungefär "när du byter från ett minipiller till ett annat" och där står det specifikt om det har någon påverkan eller inte, och huruvida man måste använda tilläggsskydd under den första veckan.
Kram
Tessi