Missat p-piller. Gravid?
03.01.2018
Jag glömde börja på min nya p-piller karta dvs glömde första pillret men jag tog piller 2. Sedan åt jag piller 1&3. Nu på 4:e dagen hade jag och min pojkvän oskyddat sex. Nu är jag rädd att jag kan bli gravid... Är risken stor att jag är gravid? Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
05.01.2018
Hej.
Jag skulle inte tro att risken är speciellt stor att du är gravid, men givetvis är risken större om man glömmer ett piller eftersom skyddet då inte är fullständigt.
Eftersom du använder p-piller så har du ingen ägglossning, så risken då man glömmer ett piller är att detta skydd sviker och att det då sker en ägglossning. Men i ditt fall har du ju alldeles just haft mens så det är ganska osannolikt att ägget skulle ha tillräckligt med slemhinna att fästa sig på OM det skulle ha skett en befruktning.
Beroende på vilka piller du äter så kan det variera lite hur länge man borde använda ett tilläggsskydd då man har glömt ett piller. Så läs bipacksedeln, i den brukar det stå ganska utförligt vad man skall göra om man glömmer ett piller i vecka 1, 2 eller 3.
OM din mens skulle bli sen så får du testa dig, men i övrigt tycker jag inte att du skall fundera på saken eller tappa någon nattsömn över det.
Kram
Tessi