Naket
06.11.2015
OBS! SVARA SNABBAST MÖJLIGT! Hej, nu är det så att jag är lite fundersam över en sak. Det är så att jag gillar en tjej som jag är väldigt bra vänner med, men nu har jag börjat bli nyfiken på henne. Det är nämligen så att jag tycker att hon har en väldigt fantastisk kropp och jag skulle gärna vila se henne lättklädd eller helt naken. I lågstadiet så brukade mina killkompisar gå in i tjejernas omklädningsrum efter gymnastiken och se på då tjejerna duschade nakna, men jag gjorde aldrig det, så nu skulle jag vilja se samma tjej naken fast hon nu är äldre och har fått större bröst. Hur säger man åt en tjej att man vil se henne naken utan att verka vara en pedofil och utan att verka snuskig? Kan man tro komma överens om att om hon visar sig naken först så visar jag mig naken sedan eller hur kan jag göra? En nyfiken kille

Ungdomsinformatören Liselott svarar
11.11.2015
Hej Nyfiken kille!
Det här var nog en kinkig fråga... För ja, hur ska man riktigt veta, hur någon skulle reagera på ett sådant här förslag? Alla är vi ju olika. Det är ju ändå inte riktigt som att fråga ifall man får komma och se på deras motorcykel i garaget heller, det här är ju betydligt mer intimt och personligt.
De allra, allra flesta, skulle nog vara negativt intställda till det här, gissar jag. Just för att risken för att det ska kännas som om man skulle bli bedömd som någon motorcykel är så stor. Vem vill nu egentligen det? Av vanliga människor, alltså. De som vill kan kanske senare söka sig till vissa delar av skönhetsbranschen eller porrindustrin, men den delen av befolkningen är nog yttepytteliten.
Beroende på vad man ser på tex på nätet en vanlig dag, så kanske man har kunnat få den uppfattningen att det här skulle vara en okej förfrågan för många. Ser man tex på en massa tjejer på porrsidor/porrfilmer osv som visar upp sig nakna, men kanske inte har så mycket kontakt med eller ens diskussioner med tjejer irl, så kanske man tror att många tjejer är villiga att visa upp sig nakna inför främlingar. Det här är liksom en allvarligare variant av att tro att alla killar har snoppar som är längre än 19 cm, bara för att alla porrskådespelare har det, men i verkligheten har under 5% av alla män längre än 19 cm lång snopp vid stånd. De allra flesta tjejer vill inte visa sig nakna för random killar, utan anser att nakenheten är väldigt, väldigt privat och något man bara visar för vissa utvalda människor. Väldigt många har till och med svårt att visa sig nakna inför den de älskar.
Och se bara så mycket snack det varit i österbottnisk media nu senaste veckorna om huruvida alla omklädningsrum borde förses med duschdraperier i skolornas gympaomklädningsgrum, så att alla har en chans att behålla sin personliga integritet okränkt genom att inte tvingas klä av sig nakna inför klasskompisarna. Som du skriver själv, så händer det att det smygtittas mellan omklädningsrummen. Och vad gissar du själv att alla de där tjejerna tyckte om det? De fick inte ens välja! Kollar du tex på YLEs artiklar om det här och kommentarerna på den, så ser du hur många som fått trauman och kännt sig kränkta av det.
http://svenska.yle.fi/artikel/2015/10/06/elever-radda-smygfotografering-i-duschen
http://svenska.yle.fi/artikel/2015/11/08/vasaelev-ge-eleverna-ratt-att-duscha-i-lugn-och-ro
(Det fanns en riktigt bra i Vasabladet för kanske 2 veckor sedan, men den hittade jag inte nu så där i all hast)
Folk vill i allmänhet inte utsättas för möjligheten att bli värderad på basen av sin utsida. Jo, det kanske kan tyckas att folk är utseendefixerade numera och att det tex tas selfies till höger och vänster - men det betyder inte att alla är nöjda själva med sina kroppar eller gillar tanken på att någon skulle kunna betygsätta deras utseende. Och som sagt, nakenhet är något heeelt annat än selfies.
Vi tar ett exempel: hur skulle du känna det ifall någon skulle be dig visa upp din kropp naken? Ungefär som om du var en motorcykel. "Nä, han har nog lite för otränade abs, och oj vilken liten snopp - han var inte alls så snygg utan kläder som jag hade föreställt mig"...
Klart att det finns undantag. Tjejer som kanske är lika nyfikna på killkroppar som du verkar vara på den här ena tjejens. Det är ju ett klassiskt uttryck ändå; "I´ll show you mine if you show me yours". Kanske finns det någonstans där ute tjejer som är bekväma med sina kroppar och kanske kanske kaaaanske så modiga, självsäkra och erfarna att de skulle kunna tänka sig att visa upp sig. Eller som gör det som ett slags självskadebeteende för att de avskyr sig själva, eller för att få råd med droger eller... ja, det finns olika människoöden.
Men en vanlig tjej i din ålder... Nä, jag tvivlar starkt. Kanske om hon vore himlastormande kär i dig. Kanske... Men knappast ändå. Inte ens fastän det vore totalt sexfritt, utan sexuella undertoner. Risken är nog betydligt större att hon blir arg, kränkt, sårad, förbannad, ledsen osv av din fråga. Och ja, att hon tycker du är snuskig. Vissa saker är helt enkelt inte okej, så där enligt allmänna åsikten om saker och ting. Och sedan finns det ju det här med vanlig rättvisa: vaddå att hon ska visa upp sig först och du sedan???
And then what? Om du ser henne naken, vad händer sedan? Vad gör du med den erfarenheten? Och är det tillräckligt bra orsaker? Eller skulle hon känna sig kränkt om hon visste? Tror du att hon skulle känna sig respekterad eller beundrad eller uppskattad av din förfrågan, eller skulle hon känna sig billig, som ett föremål? Det är du som känner henne. Eller känner du henne faktiskt? Man lär inte känna folk av att gå på samma årskurs. Vem är hon som människa? Har du tänkt på det - inte bara på hennes kropp?
Slutligen: vi var ju till din skola och pratade om sexuella trakasserier ifjol, eller hur? Och då berättade jag att man inte har rätt att fråga något sådant här av någon. Du har ingen rätt att be henne att visa sig naken för dig. Det är sexuella trakasserier.
Så ska du absolut se på någons kropp, se på sådana som 1) gör det frivilligt 2) genom "offentliga" kanaler som porrsidor och som 3) får betalt för det.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott