Ömmar bröst? Gravid? Gestrina?
05.10.2017
Jag har nu gått på Gestrina sen 7 juni. Blödde nästan konstant sen jag började och sen hade jag ett uppehåll innan jag började blöda igen, vilket jag fortfarande gör dock inte lika mycket.
Har dock ömma bröst, på sidor och ovanpå men mest på utsidorna. Gjort graviditets test som va negativt och jag å min kille har oskyddat sex om man inte räknar med mini piller. Är ändå orolig att jag kan va gravid, inbillar jag mig? Har haft ont i svanken till och från men testet visade som sagt negativt.
Vad tror ni att detta med brösten kan bero på? Har även fått lite mer finnar än vanligt.
Hjälp, snälla är orolig. Oroligtjej123

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
09.10.2017
Hej.
Det kan ta lite längre tid för kroppen att vänja sig vid mini-piller än det gör med "vanliga" p-piller. Så det är ganska vanligt att blödningarna ändrar, i vissa fall slutar man blöda helt och hållet, och i andra fall blöder man i ett - som i ditt fall. Det är inte nödvändigtvis ett tecken på att pillren inte skulle "fungera" utan är ofta övergående, men det är givetvis inte så kul att blöda non-stop. Det är således upp till var och en att bestämma om fördelarna uppväger nackdelarna med mini-piller, d.v.s. om det ändå är värt att vänta och se om blödningen slutar och blir mer "normal" med tiden, vilket jag gissar att den gör.
Att få ömma bröst är en vanlig biverkning med mini-piller, men det kan ju också vara en normal del av menstruationscykeln. Det är bara du själv som vet exakt hur ont du har och om du klarar av att vänta och se även med denna sak. Jag gissar att även detta kommer att gå över med tiden men om du själv är tveksam så tycker jag att du skall kontakta läkaren eller barnmorskan som du besökte för att få pillren.
Eftersom mini-piller inte har samma hormonella sammansättning som p-piller så ger de inget "skydd" mit finnar. "vanliga" p-piller gör ofta att kvinnor med problemhy får mindre finnar, men så är alltså inte fallet med mini-piller. Även detta kan vara övergående, men är säkert tröttsamt då man är mitt i det.
Det är säkert bra att du gjort ett graviditetstest för att utesluta graviditet då du har så ont i brösten, men eftersom testet var negativt så kan du nog pusta ut. Det är viktigt att mini-pillren tas väldigt regelbundet och vid samma tid alla dagar, men utöver detta så är de väldigt säkra som preventivmedel.
Jag tycker att du skall ringa och tala med din barnmorska eller läkare och tillsammans med hen fundera på om du skall fortsätta med pillren eller om det skulle vara aktuellt att byta sort.
Krm
Tessi