oregelbunden mens
24.05.2015
Tja!
Jag fick min första mens när jag var typ 12 år, nu är jag 17. och det är så att min mens är allt annat än regelbunden. Ibland så har det hoppat över en månad, ibland känns det som om jag kan ha det 2 gånger på en månad. Jag vet aldrig när jag ska få men jag får nästan alltid ont i magen och är riktigt sur dagen före jag får mens. Så på så sätt är jag beredd. Men frågan är då varför är inte min mens regelbunden om man nu tänker hur många år det är som jag faktiskt haft mens?? Är det något som jag skulle måsta kolla upp?

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
27.05.2015
Hejsan! Oregelbunden mens är retfullt och lite jobbigt. Men egentligen rätt vanligt och normalt. Det finns kvinnor som har oregelbunden mens hela livet. Och det finns kvinnor som i mååånga år har långa menstruationsperioder eller oregelbundna menstruationer som plötsligt börjar gå regelbundet som klockan! Intressant med hormoner... :)
Jättebra är det ju om du får lite pms så du märker och kan vara förberedd på att mensen kommer. Det är ju praktiskt! För gärna lite anteckningar över dina menstruationer det kan hjälpa dej att hitta ett mönster.
Du behöver inte egentligen gå till gynekolog pga det här. Men OM du upplever det här så pass jobbigt att du inte orkar mera kan du börja använda hormoner som styr upp din rytm. Med hormoner menar jag p-piller eller p-ringen. Det negativa är ju då att du börjar ha blödning oftare. Det här har ju ingen långvarig effekt utan varar bara så länge som du använder preparatet. Du kan läsa om p-piller här. Och om p-ringen här. Det är väl de vanligaste alternativena.
Du är inte på något sätt infertil. De flesta kvinnor som har långa menstruationer får ändå så många barn som de önskar sig. Man kan den dagen man behöver det styra upp hormonerna med mediciner så att man lättare blir gravid ifall det behövs. Men många lyckas på egen hand. Det rekommenderas att man söker läkarhjälp ifall man inte har lyckats bli gravid efter att ha försökt i 1 års tid. Men det tar vi den dagen... :)
Med vänlig hälsning,  Annika      barnmorska - hälsovårdare